Annonse


Så mye har Firefox krympet

Google kom med egen nettleser i september 2008.

Mozilla raser
Frem til da var Mozillas nettleser Firefox den mest populære tredjepartsnettleseren (altså en som ikke følger med Windows eller OS X).

Men 2008 er mange år siden, og mye har skjedd siden den gang.

Ikke bare har søke- og reklamegiganten Google lansert nettleseren Chrome, men også et helt operativsystem basert på den, døpt Chrome OS.

Annonse


Apple gjør det også dårlig
Det er Net Applications som har hentet frem tallene for juni 2014 (mobile enheter og stasjonære maskiner), og de går ikke i favør Mozilla og Apple.

Apples nettleser Safari, som bruker selskapets tegnemotor Webkit (noe også Chrome gjør), har også dårlige tall, og er mindre brukt enn Firefox.

Kun norske Opera er mindre sammenlagt (men de øker, mer om dette senere).

(Ill.: Net Applications)

Firefox
i juni falt altså Firefox med 1,3 prosentpoeng og lander på 15,4 prosent installasjoner på skrivebords-maskiner.

I løpet av ett år har Firefox falt 3,6 prosentpoeng på de samme type maskinene.

Når vi regner skrivebords-maskiner og mobil enheter står Firefox for 12,9 prosent per juni måned – det er det dårligste tallet på fem år.

I løpet av de siste to månedene har nettleseren tapt 1,2 prosentpoeng på begge type enheter.

Chrome
Google vinner med Chrome og har en andel på 22,6 (når man regner med alle plattformer (19,3 prosent for skrivebordsmaskiner) – dette er en økning på 1,5 prosentpoeng siden april i år.

Internet Explorer
Selvsagt er Internet Explorer størst på skrivebordet, det følger tross alt med på verdens mest brukte operativsystem for bærbare og stasjonære.

Microsoft eier 58,4 prosent av markedet totalt, men de taper på mobil: Der har de kun 2 prosents markedsandel.

Totalt sett har selskapet 48,4 prosent dominans.

Opera
Selv om Opera er knøttesmå i forhold til IE og Opera, kan de slå seg på brøstet og vise til en positiv trend:

Siden april har de økt med 1,8 prosent, og ender med 2,2 prosent totalt.

Opera er ikke overraskende store på mobil, siden de var tidlige ute og tilbød datakomprimering – dette er spesielt populært i utviklingsland, og det norske selskapet er derfor sterke der.

Mobil-versjonene Opera Mini og Opera Mobile serverer derfor for 62 prosent av bruken.
 

Kilde:
Computerworld

Annonse