Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple-sjefen Tim Cook er trolig lite glad for at selskapet hans nå er forbikjørt av Google på varemerketoppen. (Ill.: Christoph Dernbach/dpa/Corbis/All Over Press)

– Hva, har vi ramlet ned til 2. plassen?

Gjett hvem som ligger på topp nå!

Apple har i flere år tronet øverst på markedsundersøkelsesbyrået Millward Browns prestisjetunge liste over verdens mest verdifulle varemerker.

Google på topp
Men på årets liste – som ble offentliggjort i natt norsk tid – har Apple ramlet ned på en 2. plass.

Øverst ligger nå Google, med en beregnet markedsverdi på 159 milliarder dollar (om lag 947 milliarder norske kroner).

Falt med 20 prosent
Apple har på sin side falt med 20 prosent siden i fjor, og ligger nå på 148 milliarder dollar (om lag 881 milliarder kroner).

Millward Browns liste baserer seg på såkalt «brand dynamics», et system som bruker en rekke ulike faktorer for å beregne et merkes markedsverdi.

Facebook langt nede
Den årlige listen omfatter 100 av verdens mest kjente merkevarer.

På årets liste er Google nummer 1, Apple nummer 2 og IBM nummer tre. Deretter følger Microsoft, McDonalds, Coca Cola, VISA og AT&T.

Facebook, som man skulle tro hadde en sterk posisjon som verdens ledende sosiale nettsamfunn, må nøye seg med en 21. plass.

Samsung på 29. plass
Millward Brown-listen handler først og fremst om omdømme, og mange spekulerer nå i at det er kampen mot Samsung og den nylig avsluttede rettssaken som har ødelagt for Apple.

Om så er tilfelle, tjener det i hvert fall ikke Samsung. For de må nøye seg med en beskjeden 29. plass.

Hele listen finner du HER (pdf).

Stikkord: Apple, Google