Hopp til navigasjon Hopp til innhold
IDCs ferske undersøkelse avslører hva som driver kjøpet av ny mobil innenfor de tre største smartmobil-OS-ene. (Ill.: IDC)

Her er smartmobil-ønskelista

– Vi vil ha bedre batterilevetid!

IDCs «ConsumerScape 360»-rapport avslører hva smartmobil-kundene egentlig ønsker seg når de tenker på å handle handle ny mobil.

Batterilevetid og brukervennlighet
50 000 personer verden over er spurt i den store spørreundersøkelsen om hva som driver kjøpet av en mobil. 

Batterilevetid er viktig for samtlige OS (men viktigst er det for Android-kunder):

(Ill.: IDC)

Windows Phone-folket vet hva de vil ha
Vi merker oss at færrest Android og Windows Phone-kunder (likt) hevder de kjøper mobil etter hva slags logo det er på mobilen (
Samsung er trolig ikke enige).

Legg også merke til at Windows Phone-folket synes OS-et er viktigst av de tre, kanskje ikke så rart: Windows Phone skiller seg kanskje mest ut, og tar kanskje et mer bevisst valg enn de som ønsker seg en iPhone eller en mobil med Googles mobil-OS.

Brukervennlighet er viktigst for personer med interesse for iPhone (39 prosent), tett etterfulgt av Windows Phone (38 prosent), og til slutt Android (33 prosent).

Skjermstørrelse passe viktig
Skjermstørrelsen er minst interessant for Apple-kunder, så får vi se hvordan den nye, og større iPhone 6, blir mottatt i løpet av sensommeren/høsten.

Kamera-oppløsning er dessverre for Nokia (som jo satser tungt på kamera-teknologi), viktigst for Android-folket, men det skiller heldigvis for dem ikke så mye mellom de to (25 vs. 23 prosent).

Minst viktig er kamera-oppløsningen for iPhone-eiere.

Kilder:
Twitter
Cult of Mac

Stikkord: markedet, smartmobil