Annonse


– Det føles som man flyr

Fire studenter fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim (NTNU) har snekret sammen et VR-prosjekt som imponerer tekno-bransjen.

Spesielt mye oppmerksomhet fikk de når de sent i april ble omtalt i TechCrunch – Nå har klippet nesten 300 000 visninger på YouTube.

Samarbeid på tvers av mange fagfelt
Erik Hals, elektronikk, Jacob Prescott, bioteknologi, Mats Krüger Svensson datateknikker og Mads Falmår Wilthil, industriell økonomi kom sammen på et perfekt tidspunkt, og laget 
«Oculus FPV».

Droner har nemlig blitt svært populært, spesielt her hjemme, og Oculus Rift (foreløpig kun et utviklingskit), har virkelig satt 3D-briller på kartet igjen, og innen svært kort tid gjort det til et potensielt gigantisk forbrukersegment innen underholdning såvel som forskning og som hjelpemiddel i en rekke bransjer. Det er nesten bare fantasien som setter grenser.

Annonse


Oculus FPV flyr høyt, men man må være forsiktig: Å miste denne høyteknologiske dronen høyt oppe i et tre er noe man vil unngå for enhver pris. (Ill.: Erik Hals)

Mer enn et leketøy
Hva er vel mer naturlig enn å kombinere de to? Hva med en drone som ser dit du beveger hodet ditt med Oculus VR-brillene?

Selvsagt er det mulig, og selvfølgelig er det allerede en realitet takket være disse fire.

Prosjektet startet dog ikke som et hobby-prosjekt for å leke seg på fotballbanen og snikfilme Trondheim, men hvordan man kan hjelpe norsk oljeindustri, intet mindre:

«Vi jobbet ved Institutt for Petroleumsteknologi og Anvendt Geofysikk ved NTNU, hvor oppgavene var knyttet til hvordan VR- og droneteknologi kunne brukes til å løse oppgaver i industrien.

F.eks. inspeksjon av oljerigg eller geologiske områder som er vanskelig for mennesker å nå.

Det er sikrere å fly inn en drone enn et helikopter med mennesker i mange situasjoner, billigere er det også – billigere enn å stanse produksjonen på en oljeplatform fordi mennesker må inspisere», forklarer Svensson til ITavisen.no.

Det stereoskopiske bildet som sendes fra dronen til 3D-brillene. (Ill.: Mats Krüger Svensson)

Skulle egentlig 3D-printes
Det er et stort DYI-mijø på nettet, men akkurat dette prosjektet er såpass spesielt, at de måtte starte fra bunnen av, av det neppe er lett å kopiere, men det er en god start.

Planen var dessuten å bruke en 3D-printer, men det skortet på riktig materiale.

«Det som tok tid i prosjektet var å få hver komponent til å fungere hver for seg: Sanntid videostrøm fra drone til datamaskin, koordinater fra Oculus sendt til servoer, design og programmering av kretskort. Vi sluttførte før påske. Da monterte vi alt, og testet produktet.

Det tok ikke så veldig lang tid sammenlignet med arbeidet det er å lære seg å bruke utstyret til vårt formål.

Vi hadde i utgangspunktet planlagt å 3D-printe plattformen vi monterte på dronen, men plast til skriveren var dessverre ikke å oppdrive, noe som medførte at vi måtte bruke finerplater til konstruksjonen.»

Vanskelighetsgrad
Hvor vanskelig er dette å fikle med hjemme? Svaret er at dette ikke er for nybegynneren, men siden kildekode og en liste over utstyr finnes på GitHub, er det ingen grunn til at man ikke kan lære seg en god del bare ved å studere utviklings-prosessen.

«Vi tror man bør være passe god i programmering skal man tilpasse løsningen til et annet prosjekt/maskinvare, og ha kunnskap innenfor RC.

Jeg tror det ville vært vanskelig å lage en kopi av produktet vårt for den jevne DIY-er. Da bør man i så fall lest rapporten vår, tatt lærdom av hva vi føler kunne vært forbedret, for så å lage noe nytt: F.eks. ved å se på muligheten for å bruke en ferdiglaget gimball (med stabilisering) i stedet for å bygge egen.

Evt. kan servoene styres av en Arduino eller tilsvarende istedet for å lage et eget kretskort med mikrokontroller».

– Som å fly
Det er synd, men en naturlov at man er nødt til å oppleve dronen og VR-brillene på seg i virkeligheten, for å vite hvor kult dette egentlig er, og få dybdefølelsen 3D-brillene gir:

«Resultatet av alt dette er at man får forskjellig bilde på hvert øye, noe som gir en dybdefølelse.

Oculus Rift dekker hele synsfeltet, så med headtrackingen som styrer kameraene føles det faktisk ut som om man flyr. Mange har spurt om potensiell forsinkelse: Den er veldig lav, nesten ikke merkbar.»

Utstyr, kode og informasjon om kretskort finner du på GitHub.

Følgende komponenter er brukt:

* Helikopter: Quadcopter DJI Phantom 2
* Kamera: CMOS Camera Module – 728×488 SEN-11745    
* Videolink: 5.8GHz FPV AV 600mW RC832 
* Videoconverter: Hauppauge USB-LIVE 2    
* VR-briller: Oculus Rift Developer Kit  
* Servo: Servo Sub-Micro ROB-09065
* USB to Serial: FT232RL Breakout BOB-00718
* Serial link: Long Range 433MHz UM96 WRL-00155 
* PC: Må kjøre Windows grunnet overgangene

Annonse