Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Oculus Rift har vakt begeistring hos spillfolket, men også bekymring etter Facebook-kjøpet. Her fra Eurogamer Expo-messa i London i fjor høst. (Ill.: REX/Michael Bowles/All Over Press)

Får vi VR-utgaven av Facebook?

Kommentar: Nå kan Oculus Rift virkelig bli til noe.

Reaksjonene lot ikke vente på seg da det sent i går kveld ble kjent at Facebook kjøper Oculus Rift, et lite selskap som ble folkefinansiert via Kickstarter.

– På den ene siden ser jeg at ressursene som nå blir gjort tilgjengelig for Oculus kan gjøre svært god nytte. Men rent emosjonelt føles det galt. Oculus gikk fra å være en ruskete og hyggelig suksesshistorie med en tenåring som bygde utrolig teknologi i garasjen sin og et gammel spillikon, til å bli en del av et digert industrikonglomerat. Nå skjønner jeg hva hipstere mener når de sier at deres favorittband har «solgt seg ut», skriver signaturen LLJKCicero på Ars Technica.

Er penger døden?
At store Facebook blar opp milliardene og sluker ideen og selskapet med mann og mus, falt med andre ord ikke bare i god jord.

Men det går også an å se dette på en annen måte enn at «penger betyr døden».

Sony-sjokket
Under GDC-messa i San Francisco i forrige uke presenterte Sony sin VR-brille. Mange trodde at løpet nå var kjørt for Oculus Rift.

For det første er Oculus Rift bundet til PC. En spillplattform som riktig nok har fått en renessanse de siste åra, men som fort kan komme til å falle bakpå i konsollkrigen.

For massemarkedet
Sonys brille er ment som et masseprodukt, et tillegg til PS4 som er avhengig av en pris som gjør at millioner av nåværende og kommende PS4-eiere kommer til å kjøpe den som tilleggsutstyr eller som pakke med konsollen.

Det satte Oculus Rift i en kinkig posisjon. Det er vanskelig å konkurrere med en gigant som Sony, som på tross av et tregt marked for andre produkter de siste årene ser ut til å være den foreløpig vinneren i konsollkrigen.

Facebook endrer alt
Med Facebook på laget og 12 milliarder friske kroner i ryggen kan Oculus virkelig ta opp konkurransen.

De vil være i en posisjon til å fri til de store spillaktørene. Og ikke minst: De vil ha unike muligheter inn mot verdens største sosiale nettverk med 1,23 milliarder brukere (tall fra januar 2014).

Helt ny omgangsform
Oculus-medgründer Brendan Iribe sier til New York Times at Facebook både vil re-brande Rift med sin logo og åpne for virtuelle avatarer.

Derfor er det ikke så vanskelig å tenke seg at vi i en gang i framtida kan få en VR-utgave av Facebook der folk omgås digitalt på en langt mer realistisk måte – en måte som kanskje nærmer seg virkelig sosial omgang.

Oppdatert 26/3-2014 kl. 13:09

 

 

 

Stikkord: facebook, kommentar, oculus