Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ved å bruke OpenGL istedet for DirectX, og ikke minst et OS som prioriterer en oppgave av gangen, altså spillet, økes ytelsen drastisk. (Ill.: Valve)

Steam OS gjør spillene kjappere

Spill: Slik gjør Valve det mulig.

Valve gjør spillene dine kjappere ved å droppe DirectX, og å fjerne programvarelagene mellom operativsystem, skjermkort og spill.

Nesten 20 prosent kjappere
Eurogamer har nemlig testet OS-et (som rent visuelt er Big Picture Mode kjent fra Steam-klienten til en «vanlig» PC), og viser til svært gledelige resultater. Det Valve har gjort med Linux-OS-et er å droppe DirectX 11.1, og istedet valgt OpenGL 4.3 for å kjøre spill.

Dette gjør det mulig å hente ut mer ytelse fra skjermkortet – det er snakk om forbedringer på intet mindre enn 16,4 prosent med Linux-versjonen av Left 4 Dead 2 i forhold til Windows-versjonen med samme maskinvare.

Les også: Nå kan du installere Steam OS.

WDDM 1.3
Vi forlater ikke det tekniske helt enda, for WDDM 1.3 (
«Windows Display Driver Model» – fra og med Windows Vista) grafikk-driver-artikteuren i Windows er en av grunnene til at en spesiallaget Linux-versjon kan kjøre spillene kjappere ved å kommunisere tettere med GPU-en.

Grafikken må nemlig kvernes gjennom Microsofts driver-artikteur, mens Valve med Steam OS dropper dette ekstra laget, og kjører grafikken direkte gjennom OpenGL og Nvidias drivere.

Dette er også grunnen til at AMD-skjermkort ikke er støttet enda; det krever ekstra tilpassning, og Valve har altså valgt å prioritere Nvidia grunnet problemer med 1080p på AMD-maskinvare.

Lurer du på hvorfor Linux kan være bedre til spill, les også dette.

 

Kilde:
Eurogamer

Stikkord: Spill, steamos