Annonse


Nå jukser Samsung igjen

Samsung har blitt tatt i juksing igjen.

Dette er ikke første gang Samsung prøver å komme i tet med ufine metoder.

Øker ytelsen med 20 prosent i testene
Denne gang er det Galaxy Note III som øker CPU-klokkefrekvensen når visse testverktøy kjøres på selskapets splitter nye phablet
.

Samsung har laget produktet slik at CPU-en aldri slapper av, og dermed klarer den 20 prosent mer enn om den ikke hadde vært optimalisert for alle testverktøyene.

Annonse


Laget for juks
Geekbench 3.0 er en programmene som rammes av juksinga. Med en gang appen lukkes, så går enheten tilbake til vanlige klokkehastigheter.

Poenget er selvsagt å lure anmeldere til å tro at enheten er kjappere enn den egentlig er i spill og apps, men den er altså kun kjappere i testene.

Veldig ufint, og en taktikk som gjør det enda vanskeligere å teste slike produkter – som om det ikke er nok å tenke på fra før av.

Dette sier Arstechnica
«Forskjellen er bemerkelsesverdig. I Geekbench' multi-core-test, så gir Note 3' testmodus enheten en ytelsesforbedring på 20 prosent i forhold til den naturlige poengsummen. Når ytelsesforbedringen er borte, så havner Note 3 på samme nivå som LG G2 – der vi i første omgang regnet med at poengene ville havne, med tanke på at SoC-en er lik.

En så stor ytelsesforbedring betyr at Note 3 ikke bare roter med CPU-en når den ikke arbeider, men at det også låses opp langt mer kraft når enheten kjører en test», skriver Arstechnica

Dette påstod Samsung forrige gang
Forrige gang de gjorde det samme med Galaxy S4 i sommer, svarte Samsung følgende:

«Galaxy S4 blitt designet for å tillate maksimalt GPU-klokkefrekvens på 533MHz under vanlige forhold. Imidlertid har vi senket den maksimale GPU-frekvensen til 480MHz for visse gaming apps som kan føre til overbelastning når de brukes i en lengre periode i fullskjermmodus. Imidlertid er den maksimale GPU-klokkefrekvensen på 533MHz tilgjengelig for å kjøre programmer som vanligvis brukes i fullskjermmodus, slik som S Browser, Gallery, kamera, video-spiller, og enkelte benchmarking-apps som også krever betydelig ytelse.

Vi har variert de maksimale GPU-frekvensene for Galaxy S4 for å gi optimal brukeropplevelse for våre kunder, og dette var ikke ment for å forbedre visse benchmark-resultater.

Vi er fortsatt forpliktet til å gi våre kunder en best mulig brukeropplevelse.»

Kan de forklare dette?
Dette har Arstechnica å si om Samsungs påstander i sommer, og i forhold til de ferske avsløeringene (husk at Samsung hevder de øker hastigheten for spill og egne apps):

«Filen vi endte opp med er kalt DVFSHelper.java, og den inneholder en hardkodet liste med hver pakke som blir påvirket av den spesielle CPU-boost-modusen. Ifølge denne filen, så brukes funksjonen ekslusivt for testing, og det ser ut til å fungere med de mest populære.

Man finner Geekbench, Quadrant, Antutu, Linpack, GFXBench, og til og med noen av Samsungs egne tester. De to funksjonene som kobles til lista ser ut til å være PACKAGES_FOR_BOOST_ALL_ADJUSTMENT, som uten tvil er CPU-boosteren, og PACKAGES_FOR_LCD_FRAME_RATE_ADJUSTMENT, som får det til å høres ut som om mobilen også endrer på skjerm-hastigheten.»

Om ITavisen-testene
ITavisen.no har som prinsipp å teste hvordan mobilene føles i bruk, og ikke nødvendigvis lage noe stort poeng av spesifikasjoner og tall. Dette tror vi kommer leserne våre til gode når de skal bruke mange tusenlapper på en ny mobil eller et nettbrett.

Dette la vi også til grunn også når vi anmeldte Galaxy S4 i mai i år, men den gang inkluderte vi tall fra 3DMark, Antutu og GLBenchmark.

Vi har begynt å bruke Geekbench 3.0 i det siste, for å gi våre lesere et kjapt overblikk over hvilke mobiler som har den kjappeste maskinvaren. Vi kommer ikke til å gjøre det samme med Samsungs produkter, før de rydder opp i dette en gang for alle.
 

Kilde:
Arstechnica

Annonse