Hele Googles forretnigsakse roterer utifra inntekter fra nettannonser. Microsoft er langt bak selv om de er nummer to.
Dette må de få til
Så hvordan skal de klare å tjene penger på netttjenester? Dette er nok noe Ballmer har fundert på mye, spesielt de siste årene ettersom Bing ikke har klart å ta nok markedsandeler.
Og nå, kort tid før sin egen avgang, gjør han det helt klart at han mener Google er ufine i sin måte å gjøre forretninger på.
Vil ny logo hjelpe? Neppe, men det viser om ikke annet at Microsoft ikke ønsker å gi opp. Det har de ikke råd til.
Annonse
– Tør jeg si dette…?
På spørsmål om hvordan selskapet hans skal kunne klare å tjene penger på nettjenester svarte den avtroppende toppsjefen følgende:
– Google gjør det. De har dette utrolige, fantasiske, tør jeg si det, monopolet – og vi er den eneste personen igjen på planeten som prøver å konkurrere mot det.
Ballmer avslører at selskapet har vært i samtaler med myndighetsorganer om Googles nesten-monopol på nettsøk i USA.
– Jeg mener at Googles praksis er verdig en diskusjon med konkurransemyndighetene, og vi har diskutert Google med dem. Jeg synes ikke praksisen deres har blitt mindre meritterende å diskutere nå.
– Bing er like bra
Ballmer hevder Bing har like god kvalitet på sine algoritmer som Google (og de har kommet godt ut i tester), men som Ballmer påpeker:
– …Men vi har en langt en mindre størrelse på nett-annonser, så vi får mindre inntekter per søk enn det Google gjør, noe som igjen betyr at de har mer penger å betale for distribusjon til Samsung- og Apple-enheter. Vi er nødt til å generere et høyere volum for å kunne trappe opp.
Comsocres oversikt over det amerikanske søkemarkedet gir et klart bildet på hvem som dominerer (per juni 2013):
1. Google: 66,7 prosent
2. Microsoft Bing: 17,9 prosent
3. Yahoo: 11,4 prosent
4. Ask: 2,7 prosent
5. AOL: 1,3 prosent
Kilde:
The Verge
Annonse