Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft-toppsjef mener mye om Google.

Ballmer kaller Google et monopol

– Vi snakker med konkurransemyndighetene.

Hele Googles forretnigsakse roterer utifra inntekter fra nettannonser. Microsoft er langt bak selv om de er nummer to.

Dette må de få til
Så hvordan skal de klare å tjene penger på netttjenester? Dette er nok noe Ballmer har fundert på mye, spesielt de siste årene ettersom Bing ikke har klart å ta nok markedsandeler.

Og nå, kort tid før sin egen avgang, gjør han det helt klart at han mener Google er ufine i sin måte å gjøre forretninger på.

Vil ny logo hjelpe? Neppe, men det viser om ikke annet at Microsoft ikke ønsker å gi opp. Det har de ikke råd til.

– Tør jeg si dette…?
På spørsmål om hvordan selskapet hans skal kunne klare å tjene penger på nettjenester svarte den avtroppende toppsjefen følgende:

– Google gjør det. De har dette utrolige, fantasiske, tør jeg si det, monopolet – og vi er den eneste personen igjen på planeten som prøver å konkurrere mot det.

Ballmer avslører at selskapet har vært i samtaler med myndighetsorganer om Googles nesten-monopol på nettsøk i USA.

– Jeg mener at Googles praksis er verdig en diskusjon med konkurransemyndighetene, og vi har diskutert Google med dem. Jeg synes ikke praksisen deres har blitt mindre meritterende å diskutere nå.

– Bing er like bra
Ballmer hevder Bing har like god kvalitet på sine algoritmer som Google (og de har kommet godt ut i tester), men som Ballmer påpeker:

– …Men vi har en langt en mindre størrelse på nett-annonser, så vi får mindre inntekter per søk enn det Google gjør, noe som igjen betyr at de har mer penger å betale for distribusjon til Samsung- og Apple-enheter. Vi er nødt til å generere et høyere volum for å kunne trappe opp.

Comsocres oversikt over det amerikanske søkemarkedet gir et klart bildet på hvem som dominerer (per juni 2013):

1. Google: 66,7 prosent
2. Microsoft Bing: 17,9 prosent
3. Yahoo: 11,4 prosent
4. Ask: 2,7 prosent
5. AOL: 1,3 prosent

 

Kilde:
The Verge

Stikkord: ballmer, Google, Microsoft