Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook har holdt på med dette siden januar. Men først nå begynner folk flest å merke det. (Ill.: Facebook.)

Har du fått denne?

Facebook vil vite hvordan du EGENTLIG har det…

Har du en dårlig dag? Eller blir du hjemsøkt av et øyeblikks ubegripelig lykke?

Nå vil Facebook at du skal formidle dette også, i tillegg til alt det andre du har å fortelle verden gjennom verdens største sosiale nettverk.

Holdt på siden januar
Facebook har holdt på med å utvikle ideen om en kjapp «hvordan føler du deg»-funksjon siden januar i år.

Men først nå har de begynt å rulle den ut til folket.

USA først
I første omgang ser det ut til at endringen bare vil gjelde amerikanske brukere, og bare en del av dem.

Ved første øyekast ser dette ut som et slags Facebook-svar på Microsofts «nudge» og «wink», som de prøvde seg med i MSN Messenger (men som ikke ble det helt store suksessen).

Men det er mer enn et rop om oppmerksomhet.

Rik undermeny
I en undermeny finner du valg som dreier seg om hva du ser på TV, hva du leser, hvilken musikk du hører på og hva du spiser og drikker.

Dette kan du illustrere symboler og lenker til det du ser eller hører på.

Gjør smalere søk
Symbolene brukes til indeksering for å gjøre søk innen for eksempel musikk eller film lettere.

Du kan for eksempel søke på hva en spesiell venn eller vennekrets ser eller hører på, eller for den saks skyld hvordan de føler seg eller har følt seg.

Lommetørkle når du trenger det
Selvsagt ønsker Facebook at du skal kringkaste følelsene og ikke minst medievanene dine til flest mulig, og dette blir du gjort oppmerksom på via et skilt som forteller at det du melder vil havne både på den offentlige profilen din og andre steder i Facebook-universet.

Og ikke overraskende er hele greid laget for å skape et nytt annonsemarked. For hva er mer effektiv enn å reklamere for papirlommetørklær når noen melder at de har det skikkelig ille?

Kilde:
Techcrunch.com

 

 

 

 

 

 

Stikkord: facebook