Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung var smartmobil-kongen i 2012, og vil trolig være det også i år.

Her er vinnerne og taperne

Samsung dominerer, LG borte fra topp-fem.

IDC har hentet inn smartmobil-tall for fjerde kvartal 2012 og hele fjoråret.

Voldsom vekst

Ikke overraskende er ettersparerselen etter smartmobiler fortsatt på vei oppover, 1.9 prosent internasjonalt det siste kvartalet 2012.

Til sammen ble det sendt ut 219.4 millioner smartmobiler (litt mindre enn IDCs hadde regnet med, men fortsatt et sunt tall) – det er 45.5 prosent av alle solgte mobiler.

Kina-selskapene rører på seg

Noe av det mest overraskende på listen er kanskje at selskap som Huawei danket ut LG fra topp fem-listen: på femte finner vi nå ZTE, mest kjent for billigmobiler, men som på CES 2013 viste frem mobiler med ganske så imponerende ytelse. Ingen tvil om at de ønsker å hevde seg.

* Samsung er ikke overraskende størst per fjerde kvartal 2012 med 63.7 millioner mobiler sendt ut i markedet, og en markedsandel på 29 prosent.

* På andreplass er Apple med 47.8 millioner enheter, og en markedsandel på 21.8 prosent.

* Tredjeplassen går til Huawei, et selskap som kom fra nesten ingenting, og inn på det vestlige markedet. Noe av det store fremstøttet er selvsagt hjemlandet Kina som ikke kan få nok mobiler. Huawei sendte 10.8 millioner ut i markedet, noe som var nok til å kapre en global markedsandel på 4.9 prosent.

Totalt for 2012

Når vi ser på de totale tallene per 2012, er de to første plassene like som i fjerde kvartal, men Nokia er å finne på tredjeplassen istedet for Huawei.

Totaltallene for 2012:

1. Samsung: 215.18 millioner enheter – 39.6 prosent markedsandel
2. Apple: 136.8 millioner enheter – 25.1 prosent markedsandel
3. Nokia: 35.1 millioner enheter – 6.4 prosent markedsandel

Per fjerde kvartal 2012:

77p

Totalt for fjoråret:

idcannual

Kilde:
IDC

Stikkord: Apple, huawei, Mobil, nokia, samsung