apple_campus-1

Annonse


– Hold kjeft, du jobber i Apple!

Drømmer du om en jobb i Apple? Da bør du kanskje lese boka «Inside Apple: How America’s Most Admired–and Secretive–Company Really Works» (ikke tilgjengelig som e-bok) først.

Ekstremt hemmelighold
Boka, som er skrevet av journalisten Adam Lashinski i business-bladet Fortune, tar blant annet for seg det ekstreme hemmeligholdet som gjennomsyrer hele selskapet.

Dette begynner ifølge Lashinsky allerede før du blir ansatt. Stillingsannonsen du svarer på er som alle andre stillingsannonser, med ganske spesifikke opplysninger om hva jobben innebærer. Men når du vel er innenfor dørene, får du kanskje vite at du skal jobbe med noe helt annet innenfor samme felt.

Årsaken er ifølge boka at Apple ikke en gang vil røpe for omverdenen detaljer om hva slags folk de ansetter, hvilke kvalifikasjoner de har og hva de jobber med.

Annonse


– Jøss, adgangskortet mitt virker ikke lenger…
Hverdagen er også ganske forskjellig fra andre, normale arbeidsplasser (kanskje bortsett fra E-tjenesten…). Du kan for eksempel oppleve at adgangskortet ditt ikke lenger virker i det området du satt i går. Årsaken er at teamet ved siden av deg har begynt å jobbe med en ny iPhone. En iPhone du absolutt ikke skal vite noe om.

Privatliv og jobb holdes skarpt adskilt. Det er ikke naturlig å snakke om hvor hyggelig du hadde det på hytta i helga. Mandag morgen er det rett på jobb, uten løst snakk. Samtidig forventes det at du aldri snakker om jobben i private sammenhenger. Det er tillatt å svare «ja» om noen spør om du jobber i Apple. Men så skal den samtalen være samtalen over.

En viss selvironi er tross alt å spore hos Apple. Denne t-skjorta selges faktisk i internbutikken deres.

Lite fest og moro
Apple betaler greit, men er på ingen måte lønnsledende i IT-bransjen. Og lunsjen må du betale selv.

– Den eneste dagen du får gratis lunsj, er den første mandagen du jobber der, sier en tidligere ansatt som blir intervjuet i boka.

Festligheter er det også dårlig med. Det har hendt at Apple leier inn et band til å spille for de ansatte, men stort sett feires lanseringer og salgsrekorder svært nøkternt i forhold til i andre bedrifter.

Høydepunktene i boka – med forfatterens egen penn – finner du på CNN Money.

Annonse