Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Så lenge disse to herrene ikke tar en Gates og dukker opp i en Nokia WP7-reklame er det fortsatt håp. (Ill.: NOKIA)

Ikke et aldershjem fra Helvete

Kommentar: Derfor er ikke Nokia og Microsoft-samarbeidet kjipt.

I utgangspunktet høres Nokia og Microsoft ut som et samarbeid fra aldershjemmet i helvete. To gamle gubber håndhilser, fem år for seint.

Heldigvis for begge selskap har Microsoft unge hjelpepleiere med fremtidsvisjoner, godt plantet i Zune og Xbox-teamene, men forhåpentligvis tett integrert i selskapets visjon fremover.

To kjedelige selskap gifter seg

Ingen av selskapene kan de siste årene ha blitt beskyldt for å ha et hipt merkenavn. Den auraen har vært fullstendig fraværende det siste tiåret, og det er fullt fortjent.

Nokia er kjent som giganten med foreløpig dominans i antall solgte mobiler (såkalte dumbphones), men en katastrofalt sviktende programvareutvikling som igjen førte til kjipe totalopplevelser.

Hemmeligheten ligger i programvaren. Da hjelper det lite at maskinvaren er robust, om ikke veldig designer-elegant.

Microsoft kom som vanlig sent inn i et nytt marked (det er noe i at de må ha tre forsøk for å lykkes), men de har virkelig et spennende smartphone-OS i Windows Phone 7.

Gamle produkter er nødsurstoff

Selskapet lever på gamle forretningsmarked med Office og Windows som de to største. Det er derfor morsomt, for oss med beina godt plantet i forbrukermarkedet, at det er nettopp forbrukeravdelingene til Ballmers selskap som kan komme til å redde selskapet i det lange løp.

Microsoft kan uten tvil overleve på Office og Windows-lisenser noen år til, men ikke i det lange løp. Vi er midt inne i en sosial og teknologi-revolusjon, med smartphones og tablets i førersetet, men Microsoft-skuta er tung og snu og innovasjonene fra konkurrentene har vært mange.

Hemmeligheten ligger i detaljene

Vi har lenge sett Microsofts Zune-team gjøre alt riktig med programvare og brukergrensesnittdesign, men uten noen skikkelig maskinvaresatsing har det sett Vista-grått ut.

MP3-spilleren Zune HD er lekker, men fortsatt kun tilgjengelig i USA. Microsoft tør rett og slett ikke å ta sjanser. Det har sett ut til at de faktisk liker å danse med rullatoren mens skuta sakte, men sikkert var på vei ned til havbunnen i fyr og flamme. Men det finnes livreddere, også i Microsoft.

Microsoft kan forbrukerteknologi

Xbox Live er et kjent merkenavn i Norge. Plattformen leverer en glimrende tjeneste og opplevelse for Xbox 360-gamere. Playstation 3 er ikke i nærheten.

Men med Windows Phone 7 endret alt dette seg. Microsofts toppledelse tok endelig, langt på overtid, til vettet og implementerte ekspertisen fra Zune-teamet og Xbox Live-teamet.

Sluttproduktet heter Windows Phone 7. Med en stor nok satsing og en klok, ren og målrettet markedsføringssatsing kan dette produktet redde Microsoft.

WP7 er et OS med en helt ny designfilosofisk tankegang. Det er stilrent, kjapt og har glimrende Xbox Live og Office-implementasjon.

Irrelevante Nokia

Jeg kan ikke huske sist gang jeg brukte en Nokia-mobil. Jeg tipper det er rundt 7-8 år siden. Jeg har heller ikke testet selskapets nyeste Symbian^3-mobiler, men har fått med meg at det trolig er lite jeg har gått glipp av på programvaresiden.

Det Nokia kan, er å lage robuste mobiler med smart materialvalg og god kameraoptikk. Når det er sagt: les ITavisens test av Nokia N8.

Om Nokia tør å la designerne få utfolde seg og Microsoft hyppig oppdaterer Windows Phone 7 er det ingen grunn til at de ikke skal lykkes.

Markedsføringen er nødt til å treffe

Rent bortsett fra at de kan dumme seg ut på markedsføringen. Det er et reelt scenario for oss som har sett Microsofts hjelpeløse forsøk de siste årene. Katastrofalt. Det er et reelt scenario at de kan tape kampen, spesielt når de må kjempe mot markedsføringsgeniene hos Apple og tusenvis av Android-mobiler som flommer over markedet.

Alt må klaffe for Nokia og Microsoft og det blir svært tøft for dem begge, men de har et flott utgangspunkt. Ikke rot det bort. Jeg tror og håper det er plass til tre mobil-plattformer med helt forskjellige tilnærminger.

Microsoft: Få gamle tanker om at Windows kan gjøre alt ut av hodet og lag en tablet-vennlig utgave av Windows Phone 7. Så fort som overhodet mulig. Dere kan ikke vente om dere har et ønske om å være relevante om tre år.

Og bare for å ha sagt det, om det skulle være noen tvil: ingen vil ha dagens Windows 7-brukergrensesnitt på nettbrett.

Kanskje Microsoft til og med har begynt å skjønne markedsføring. Sammenlign WP7-reklamen øverst, med den noe eldre Windows-reklamen under.

I WP7-reklamen sier Microsoft: Våre mobiler har et genialt brukergrensesnitt som er enkle å bruke og som gir deg oversikten, hele tiden. Det er ikke nødvendig å knote seg ihjel annethvert minutt for å følge med.

Her prøver Microsoft å reklamere for Windows, men det er det ingen som skjønner. Sko, Bill Gates, Jerry Seinfeld og… Windows, eller? I den rekkefølgen. Dette må gå galt:

Stikkord: Microsoft, nokia, windows phone 7