Røde Oktober har angrepet over 36 land siden 2007.

Annonse


Stengt på grunn av hacking

Oppdatert, 01.10.10, 18:15:

Microsoft har nå lagt ut en informasjonsside dedikert til Hotmail-problemene. Mer her.

Denne uka har ikke vært den beste for norske Hotmail-kunder.

Hver sak tar mye tid

Mandag skrev ITavisen.no denne saken etter å ha blitt kontaktet av Hotmail-kunder med innloggingsproblemer.

Annonse


Problemene så ikke ut til å avta nevneverdig de første dagene.

De som først fikk problemer med å logge seg inn brukte ofte lang tid på å løse problemet. En av grunnene er at Microsoft behandlet hver sak manuelt via sitt hjelpeforum.

– Ikke mange nye tilfeller

I skrivende stund er det fortsatt personer som har problemer med å logge seg på. Hva er den egentlige grunnen til problemene?

ITavisen.no tok derfor en telefon til Microsofts Johanne Løvsland. Hun er sjef for Hotmail, Messenger og lignende Windows Live-produkter i Norge.

Løvsland mener nå problemene ikke lenger eskalerer, men at det tar tid å hjelpe hver enkelt person.

Microsoft beklager lang behandlingstid

– Det har tatt lenger tid enn det burde og det beklager vi på det sterkeste, forklarer Løvsland til ITavisen.no og legger til:

– Vi jobber fortsatt på spreng med å få unna sakene. Løvsland mener det ikke er så mange nye tilfeller, men som tidligere nevnt, hver enkelt sak tar tid.

– Stengt grunnet hacking-mistanke

Som ITavisen.no skrev mandag den 27. september er grunnen til innloggingsproblemene nye sikkerhetstiltak, men dette gjelder kun selve innloggingen.

Grunnen til at kontoene ble stengt er ifølge Løvsland selskapets automatiske screening av Hotmail-kontoer som ble gjennomført på jakt etter hackere og hackede kontoer.

Hun vet ikke hvordan den automatiske screeingen ble gjennomført rent teknisk, men at de kontoene som ble stengt ble stengt grunnet mistanke om at kontoen hadde blitt hacket eller blitt brukt til hacking. Hun presiserer at de som tok kontakt med Microsoft nok tilhører den førstnevnte gruppen.

Her får du hjelp

Produktsjefen anbefaler derfor alle til å bruke et langt og sterkt passord (tall, bokstaver og tegn) og helst å endre passordet hver uke for å unngå på best mulig måte å bli utsatt for hacking.

Hotmail-sjefen anbefaler nå at alle som fortsatt har problemer tar direkte kontakt med Microsoft kundeservice, og ikke går via hjelpforumet.

Løvsland: – De brukerne som ikke har klart å løse problemet selv med vår oppskrift, reset av passord og validering av kontoen, bes ta kontakt med Microsofts norske kundeservice.

Annonse