Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Svindlere herjer iTunes

Phishing mot kontoer.

Så langt har iTunes – kanskje merkelig nok – gått klar av nettsvindel. Men nå er nådetiden definitivt slutt.

Ligner nettbank-svindel

I følge sikkerhetsselskapet Proofpoint har såkalt phishing nå begynt å bli et problem i Apples musikkbutikk.

Svindlerne går fram på omtrent samme måte som vi kjenner fra nettbanken. Du får en e-post som ser mer eller mindre offisiell ut. I e-posten ligger det en lenke til et nettsted som også kan minne om tjenesten som avsender later som han representerer.

Faktura-side

På nettstedet blir du bedt om å legge igjen personlige og finansielle data som seinere kan brukes til å stjele identiteten din og loppe deg for penger.

iTunes-varianten er ganske slu. Du får beskjed om at et problem med kontoen din må fikses. Du blir deretter loset inn på en faktura-side som ser ut som et offisielt Apple-nettsted.

Her blir du bedt om å legge inn kredittkortnummeret ditt med sikkerhetsnummer (de tre siste sifrene på baksiden av kortet), i tillegg til personnummer og pikenavnet til moren din (for å huske innloggingsdata).

– Unge mer godtroende

– Vi har blitt vant til å se at selskaper som PayPal, eBay og Citibank blir brukt til svindel. Men det er første gang vi ser at Apple er mål, sier Proofpoints ekspert Andrew Lockhart.

Lockhart mener phisherne nå bevisst går etter iTunes fordi brukerne der er yngre enn i nettbankene. Yngre mennesker har mindre sperrer mot å legge inn opplysninger om seg selv, og er dermed lettere ofre, i følge eksperten.

Kilde:
macworld.co.uk

Stikkord: Apple, data, itunes, minne, nettsvindel, phishing