Fildeling er ikke helt samme «forbrytelse» i Tyskland som i USA.

Annonse


Lovlig nedlasting går ned

Den sagnomsuste britiske platebransjen ga oss Beatles og Stones på 60-tallet, Sex Pistols på 70-tallet, Depeche Mode på 80-tallet og Oasis på 90-tallet. På 2000-tallet blir vi avspist med (riktig nok gode) etterligninger av 60-tallssoul a la Amy Winehouse og Duffy.

Alt er gratis

Årsaken kan være at arbeiderklassen heller blir fotball- og realitystjerner framfor artister. Og at de fleste veier innen pop, rock og beslektede stilarter er gått opp for lengst.

Bransjen selv mener at årsaken til det labre salget de har opplevd siden midten av 2000-tallet ligger i at alt de prøver å selge, øyeblikkelig blir gjort gratis tilgjengelig for hele verden.

Laster ned et par låter

En stund håpet de på at iTunes og andre lovlige nedlastingstjenester skulle kompensere for det stupende CD-salget. Men dette har heller ikke slått til.

Annonse


Nå viser en fersk undersøkelse at de fleste briter som åpner en eske med ny iPod laster ned en låt eller to fra iTunes. Så spør de storebroren sin hvordan man setter opp en torrentklient…

Fra 16 til 14 prosent

I følge undersøkelsen, som er foretatt av et meningsmålingsinstitutt gikk prosentandelen av musikkelskende briter som laster ned lovlig ned fra 16 til 14 prosent fra 2006 til 2007. Og i gjennomsnitt betaler hver musikk-kjøpende brite for fattige 2,32 låter hver måned.

Instituttets leder Tim Walker oppsummerer resultatene slik:

Misnøye med lovlige alternativer

– Mange britiske musikkfans forteller oss at de er misfornøyde med de systemene som i dag finnes for lovlig, betalt nedlasting av digital musikk. De handler kanskje noen låter på iTunes når de pakker opp en ny iTunes de har fått i julegave. Men få fortsetter som faste kunder.

Walker mener likevel det er håp. Platebransjen kan for eksempel finne andre måter å ta inn penger på enn det tradisjonelle salget.

Virtuell jungeltelegraf kan være redningen

Og da dreier det seg ikke nødvendigvis bare om sponsing eller reklame. Musikk-guruer som John Peel (død 2004) holdt via BBCs Radio 1 i flere tiår britiske musikkfans oppdatert om hva som skjedde i kjellerlokaler og klubber i landet.

Nå mener flere i bransjen at slike veiledere i digital form kan veilede musikkbrukere i hva de skal laste ned. Slike «virtuelle jungeltelegrafer» er det mulig å ta betalt for, mener ekspertene i Leading Question.

Kilde:
Macworld.com

Annonse