Veien går bratt nedover for lønnsommheten i DVD-salget. (Kurven er bare en ilustrasjon, og har ingen ting med DVD-salget å gjøre)

Annonse


Nå merker Hollywood fildelingen

Først begynte det å gå dårlig for kinoen, med synkende besøkstall og likesynkende inntekter. Årsaken var først TV og deretter video.

Synkende priser

Filmbransjen så en stund ut til å bli reddet av det nye DVD-mediet, der seerne ble tvunget til å betale hundrelapper for filmer de før hadde sett på kino for 50-60 kroner. Men det skulle vise seg å bli en kortvarig glede.

Nå ligger prisene på ferske DVD-filmer bare så vidt over hundrelappen i mange land, og prisen på gamle filmer har sunket under femtilappen enkelte steder. Samtidig laster folk ned både gammel og ny film ulovlig som aldri før.

Dekker ikke utgiftene

I en fersk statistikk fra filmbransjebyrået Screen Digest viser at DVD-bransjen ikke lenger lønner seg. I klartekst står det at kostnadene ved DVD-produksjon ikke lenger kan forsvares gjennom inntekter fra salget.

Annonse


I tall har salget av DVD-plater falt med 12,5 prosent siden i fjor. Det mest dramatiske er likevel at 132 av de høyest profilerte Hollywood-produskjonene i 2006 vil få et tap på 1,9 millarder dollar (om lag 10,2 millarder norske kroner). Til sammenligning gikk nye filmer produsert i 2004 med et overskudd på 2,2 milliarder dollar – ca. 12 milliarder norske kroner.

– Kutt kostnadene!

Bransjen ser seg nå om etter alternative inntekstkilder til DVD. som de regner som en tapt sak. Det har blitt investert milliarder av dollar i de nye HD-mediene Blue-ray og HD DVD, men så langt ser det ikke ut som de har slått an i stor skala. En ødeleggende formatkrig ert rolig en del av årsaken.

Betal-TV er en mulig utvei, men også denne kanalen er delvis ødelagt av at folk ser både filmer og TV-serier på ulovlig vis lenge før de blir sendt offisielt.

Analysebyrået har imidlertid bare ett råd til filmselskapene: De må begynne å kutte kostnadene. Og da spørs det hvordan det går med honorarene til Tom Cruise…

Kilde:
Videobusiness.com

Annonse