Annonse


Nesten perfekt skatespill

Det er nok sjelden at én sjanger blir såpass dominert av ett spill, såpass lenge. Tony Hawk-spillene har vært synonyme med skateboardspill i en årrekke, uten å møte noe særlig utfordring.

Dette har nå endret seg til de grader.

Tony Hawk-spillene har den siste tiden forvandlet seg fra seriøse, om noe overdrevne, hyllester til skatekulturen, til overdimensjonerte arkadespill med masete Jackass-estetikk. Vi tør påstå at Tony Hawk kan ha mistet kjernepublikumet sitt, nemlig skatere. Og det er disse EA nå sikter seg inn på.

Nytt og friskt

Det er fordi Skate er helt annerledes i oppbygning enn Tony Hawk-spillene. Mer realistisk, mer ekte, mer tro til kulturen. Borte er umulige kombinasjoner og grinding langs strømkabler ti meter over bakken. Borte er byer som tilsynelatende er bygd for skatere med ramper på hvert hjørne. Skate er ekte vare.

Annonse


Utgangspunktet er ikke uvanlig. Du spiller en anonym skater hvis ønske er å gjøre seg bemerket i miljøet. Skate har imidlertid en artig vri – helten blir helt på begynnelsen påkjørt av en bil og kvestet, en unnskyldning til å la deg manipulere ansiktet hans akkurat som du vil. For øvrig er introfilmen der historien fortelles noe av det artigste vi har sett i et spill på lenge. Se den!

Dermed bærer det til forstedene til den fiktive byen San Vanelona, der dine første oppdrag venter. Skate velger, som så mange andre titler, åpen by-varianten, der du er fri til å skate rundt uten restriksjoner, og oppdragene venter på deg her og der. Noen synlige, noen skjulte.

Herlig åpent

Hele byen er i utganspunktet tilgjengelig for deg. Den er delt opp i fire bydeler, hver av disse med helt unik følelse. Noen områder forblir stengt en stund, men stort sett er du fri til å rulle hvor du vil, når du vil. Byen er virkelig stor, og du kan heldigvis ikke bare ta tog mellom de forskjellige områdene, men også hoppe direkte over til oppdrag ved å velge dem på kartet. Vi anbefaler selvsagt litt uavhengig utforskning, ikke bare fordi San Valelona er så flott å oppleve, men også fordi noen av de feteste oppdragene er godt skjult og krever tålmodig leting.

Det er teknikken Skate krever av deg som gjør spillet såpass nyskapende og unikt. Prinsippet er glimrende enkelt: Den venstre stikken kontrollerer kroppen, den høyre styrer beina, og de to triggerknappene er hendene dine. Alle triksene utføres i hovedsak med raske bevegelser på høyre stikken. Den enkleste, et hopp (ollie), krever at du trykker stikken ned, så opp. Omtrent alt du lærer deg videre bygger på det samme, altså mer og mer komplekse bevegelser på høyre stikke. Når du i tillegg legger til grabs og trykker på noen knapper, blir resultatene svært spektakulære etter hvert. Uten å bli overdrevne.

Nøyaktighet

Korrekt utføring av triks krever imidlertid mye presisjon og korrekt timing. Måten trikssystemet fungerer på er svært enkel, men det betyr ikke at det er lett. Nei, det kan faktisk være frustrerende vanskelig til tider, men likevel rettferdig. Skate er et av de spillene som lar deg merke at det er din skyld når du gjør feil, ikke spillets. Med nok trening vil du få det til.

Vi liker også spillets tilnærming til grinding. Tony Hawk vil at du skal trykke på en knapp, så går det av seg selv. I Skate må du faktisk fysisk hoppe opp på overflaten du vil grinde langs. Det er mye mer jordnært og realistisk. Det føles rett og slett så utrolig riktig, måten Skate løser kontrollutfordringene på. Ingenting er tilfeldig her, vi forstår tankegangen bak enhver bevegelse.

Oppdragenes ultimate mål er å gjøre deg til skatekjendis, ved å sørge for at de to dominerende magasinene (Thrasher og Skateboard) trykker bilder av deg. Du vil få uttalige muligheter til å bli tatt bilder av, og du kan også filme deg selv mens du utfører spektakulære triks for å få ytterligere oppmerksomhet. Dessuten kan du delta i diverse konkurranser mot andre brettkjørere, og konkurrere mot enkeltskatere i et spill der en av dere utfører et triks, mens den andre prøver å etterligne det. Det er også interessant at spillet aldri helt slutter å lære deg opp – “tutorial”-oppdrag er spredt over hele verdenen, og du vil alltid få muligheten til å finpusse triksene dine. Noe som trengs, så utfordrende som senere oppdrag kan være.

Som seg hør og bør får du muligheten til å dele dine bilder og opptak med den store verden, ved å laste de opp til Xbox Live. Og spillet inkluderer også en flerspillermodus som lar deg utfordre andre skatere. Ikke verdens mest omfattende, men underholdende.

Topp grafikk

Visuelt er Skate er herlig opplevelse. Byen er som sagt meget stor, og samtidig ekstremt detaljert. Variasjonen mellom de fire bydelene er merkbar, fra grønne plener i forstedene, gjennom gamlebyens trange smågater, til de massive sentrumsbygningene. Og alt står for dine føtter, uten innlastning og hakking (riktignok skal PS3-versjonen, som vi ikke har testet, være plaget med svakere framerate). Skaterne selv er stort sett også flotte, med unntak av et par slappe animasjoner. Det som imidlertid plager oss litt er kameravinkelen. Vi forstår at den skal etterligne en skaterkompis som filmer deg fra en relativt lav vinkel, men samtidig er det til tider vanskelig å se hva som befinner seg foran deg.

Et annet problem er den tidvis store mengden skatere du konkurrerer mot, som har tendenser til å kjøre i deg og velte deg når du minst venter det, noe som kan være potensielt ødeleggende. Noen av oppdragene er rett og slett overbefolka.

Som total pakke kan spillet skryte av ufeilbarlig presentasjon, med musikk, grafikk og visuell stil som er ekstremt troverdig, og bør appellere til alle de som setter genuin pris på sporten.

Til tross for ganske høy vanskelighetsgrad, noen kameraplager og andre skatere som kommer i veien, er Skate blitt et herlig sportsspill som setter ny standard for sjangeren. Det er en seriøs, vellagget tittel som forhåpentligvis er begynnelsen på en imponerende franchise. Vi gleder oss til å se hva teamet bak Skate finner på neste gang.

Annonse