mgs4 shot

Annonse


Slik blir PS3-superspillet

TOKYO (ITavisen): Få spill har fått så enormt mye oppmerksomhet de siste årene som Hideo Kojimas siste opus. Siden de første trailerne for to år tilbake har buzzen vokst seg til å bli helt enorm, og det er nettopp Metal Gear Solid 4 som kan defineres som det absolutte flaggskipet til PlayStation 3.

Men de enorme forventningene vi har bygd opp føles det direkte merkelig å faktisk ta tak en en PS3-kontroller (en av de nye, ristende, faktisk!) og spille MGS4 med egne hender. Det er litt vanskelig å tro at tiden er kommet.

Riktignok er ikke opplevelsen optimal. For det første er tiden vi får tildelt svært begrenset. For det andre er både tekst og tale på japansk, og det er litt vrient å forstå kontrollene med en gang. Men men, det er jo MGS4 det er snakk om, så vi får leve med det.

Topp grafikk

Men ok, førsteinntrykk. Dette ser virkelig bra ut. Snake er ypperlig animert, med et eksepsjonelt detaljert ansikt, og omgivelsene rundt er også svært imponerende. Brettet vi får spilt er det samme Midtøsten-området vi har sett i alle trailerne, og Snake må bevege seg gjennom utbombede bygninger for å unngå et stort antall fiendtlige soldater som ankommer i et transportkjøretøy.

Annonse


Grafikken er imidlertid ikke like banebrytende som man kunne forventet seg basert på trailerne som ble sluppet på de siste spillmessene. Der trailerne viste en verden som var nesten uvirkelig godt gjennomført, ser MGS4 i virkeligheten mer ut som…vel, et spill. Du kan faktisk se hvor teksturene slutter og begynner, du kan legge merke til hvordan animasjonene er programmert inn. Og er det virkelig så mye bedre enn det en Xbox 360 hadde prestert? Vel, ikke egentlig. Det vi har sett av Call of Duty 4 på 360, for eksempel, leverer en grafisk kvalitet tilsvarende MGS4. Men konsollkrangling til side, MGS4 er uansett en fabelaktig visuell opplevelse, som benytter seg av alle spesialeffektene i boken.

mgs4 shot2

Men det er tross alt spillbarheten som får Metal Gear Solid 4 til å skinne. Det er både mer tilgjengelig enn før, og mer åpent.

Lettere å styre

Kontrollen for eksempel, er mer strømlinjeformet enn tidligere spill i serien. Det er ganske enkelt: X-knappen gjør at Snake går i huk, og holder du den inne, legger han seg flat på bakken. Trekant-knappen er kontekstsensitiv, og lar deg klistre deg inntil veggene, løfte vekk lik og utføre andre funksjoner. Styringen for øvrig er helt tradisjonell, analoge stikker brukes til bevegelse og kamera, skulderknappene til å bytte våpen og skyte. Kameravinkelen er mer komfortabel enn i tidligere spill i serien, og vi kan faktisk si at å kontrollere Snake føles ganske mye som å spille Gears of War – men selvsagt i et helt annet tempo og med mange flere valgmuligheter.

Hvordan vi går frem er nemlig helt opp til oss. MGS er i hovedsak et snikespill, og det å gjemme seg unna er enklere enn før. Snakes uniform har innebygd dynamisk kamuflasje, som betyr at når du går inntil en overflate, en vegg for eksempel, endres mønsteret på uniformet til den samme som på veggen. En veldig kul effekt, og veldig nyttig for å skjule seg. En måler viser til enhver tid hvor synlig du er.

Det finnes i tillegg en slags ring rundt Snake, som signaliserer hvorvidt fiendene opfatter deg.

I tillegg til å kamuflere deg, kan du også gjemme deg i diverse objekter. For eksempel en svær tønne. Du kan til og med gå med den på deg, og rulle i den – noe som får Snake til å kaste opp!

mgs4 shot3

Men samtidig er vår gamle helt godt utstyrt, våpnene byttes med et par trykk av høyre skulderknapp, og det er lettere å benytte dem enn før. Det finnes for eksempel en autosikte som låser seg inn på motstanderne så snart de er i din synsvinkel.

Til slutt har vi muligheter for håndkamp, ekstremt nyttig hvis du befinner deg bak intetanende soldater, da du kan ta dem ut stille og effektivt.

Åpent

Resultatet er at MGS4 lar deg bestemme hvordan du vil gå frem. Demobrettet vi testet handlet først og fremst om å komme seg fra A til B, men om du vil fokusere på sniking (du kan fint la være å drepe noen fiendtlige soldater, om du ønsker), skyting eller kreativ nærkamp, er fullstendig opp til deg. Og det er definitivt det vi liker så godt med MGS4, denne åpenheten og fleksibiliteten. Det som er synd at de 15 minuttene vi fikk tildelt gav oss bare en veldig liten smakebit av mulighetene spillet kommer til å gi. Vi skulle virkelig ønske vi hadde mer tid.

Vi gleder oss

Konklusjonen er klar: Metal Gear Solid 4 er en ganske så forskjellig opplevelse enn alle tidligere titler i denne så respekterte serien. Kojima vil helt klart nå til nye spillere, som kanskje tidligere ble skremt av spillenes kompleksitet. Samtidig vil gamle fans elske friheten MGS4 gir, og ikke minst vil eiere av store HD-TVer nyte den imponerende grafikken.

Til slutt – som nevnt er MGS4 et av spillene som støtter den nye Dualshock 3-kontrolleren til PS3. Det betyr at vi kunne endelig kjenne risting fra Sonys konsoll, noe som definitivt forbedret opplevelsen. Selve kontrolleren er også mye mer behagelig å holde i, da den er merkbart tyngre. Utover dette ser den helt identisk ut.

Metal Gear Solid 4 lanseres i 2008, eksklusivt til PS3.

Annonse