Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Ratchet & Clank

Et av de beste PSP-spillene på lenge er endelig ankommet. Gjør deg klar for kvalitetsplattforming.

Ratchet & Clank har lenge vært blant de mest populære PS2-maskottene, med flere suksessrike plattformspill bak seg. Og som de fleste PS2-spillene med en viss grad av suksess, kommer det nå en egen PSP-versjon av deres eventyr.

Spørsmålet er da hvorvidt vi snakker om en halvhjertet overføring av ideer fra PS2-spillene, eller en fullverdig tittel som faktisk utnytter den håndholdte maskinens ganske store potensiale.

Heldigvis det siste. Til tross for at Insomniac selv stod over utviklingen i denne omgang, antakeligvis for å konsentrere seg om ordentlig PS3-Ratchet, er kvaliteten til spillet aldri langt unna det vi er vant til.

Gjennomført

Ratchet & Clank: Size Matters klarer å forene plattforming, kamp og utforskning like elegant som før, og både humoren og de sjarmerende personlighetene er intakt. Dette er et spill som ikke nødvendigvis presenterer noe nytt, men gjør alt det familiære riktig.

Det hele begynner på en komfortabel, tropisk øy der de to heltene våre nyter en velfortjent ferie. En liten jente dukker opp, tilsynelatende fascinert av Ratchet og Clank, hvilket naturligvis fører til trøbbel. Mye trøbbel.

Så Ratchet & Clank hopper seg gjennom et fargerikt, innholdsrikt eventyr som aldri kjeder, aldri føles ensformig, takket være vellykket brettdesign og varierte utfordringer. I hovedsak styrer vi Ratchet, med lille Clank trygt plassert i en ryggsekk, og hans oppgave består jo stort sett av og slå i stykker diverse angripende roboter og andre motstandere, og samle inn et stadig større arsenal av fantasifulle våpen. Et simpelt premiss, men en mesterlig utføring.

Variasjon

Det beste med spillet er hvor variert og kreativt det hele tiden føles. Det er mye ganske tradisjonell plattforming her, men selv det blir aldri kjedelig på grunn av de flotte visuelle rammene og intelligent utforming av brettene. Men så har vi alle de mange minispillene og andre elementer som endrer på spillflyten, introduserer ny dynamikk og tankemåte.

For eksempel styrer vi Clank alene i noen brett, hvor vi blant annet får lov til å kontrollere en liten armé av små, dumme roboter som utfører oppgaver for oss. Utrolig morsomt og underholdende. Så har vi diverse minispill, for eksempel der vi styrer Clank i rommet, som et romskip, og skyter ned mengder av motstandere mens vi manøvrerer oss gjennom trange asteroider og den slags. Komplett med fabelaktige, fargerike eksplosjoner.

Riktignok er noen av minispillene ganske så irriterende, for eksempel svevebrett-løpene, som irriterte vettet av oss.

Men poenget er at spillet klarer å skifte tempo, variere utfordringene, uten at det føles påtatt og tvunget frem.

Så har vi en lang rekke «vanlige» brett, og disse krydres hele tiden med smarte vendinger og overraskelser. En av våre favoritter er drømmebrettet, der alt dekkes av et psykedelisk slør og det meste foregår på flyvende plattformer. Veldig kult.

Våpengal

Et helt naturlig element av Ratchet & Clank er våpenutvalget, og PSP-versjonen skuffer heller ikke. Det begynner passe tradisjonelt, med skytevåpen og en skiftnøkkel du kan slå folk i hodet med. Men det blir mer og mer kreativt utover når du plukker opp nye verktøy, samtidig som selv de eldre våpnene får nye bruksområder. Ikke nok med det, bruker du ett våpen mye, blir det automatisk oppgradert med jevne mellomrom, hvilket er en kul måte å belønne deg på.

Du finner også jevnlig rustninger som gjør deg mer tolerant mot angrep, og du kan selv kombinere hvilke rustningdeler som passer best med hverandre. Du kan også kjøpe modifikasjoner til dine våpen.

Alt dette betyr at heltene våre blir progressivt sterkere utover spillet, en rettferdig og godt gjennomarbeidet utvikling av deres styrker.

Enda bedre er at hvis du dør (og det vil du ofte), beholder du alt du har samlet inn. Du blir altså knapt straffet for døden, da lagringspunktene er utplassert jevnlig. Selv om visse elementer av spillet kan være frustrerende, vil du med litt tålmodighet komme deg gjennom det meste.

Svakt kamera

Men det finnes en del negativt å si om Ratchet & Clank. Ikke helt overraskende er det kontrollsystemet som er den største hindringen. Utviklerne gjør sitt beste for å omgå mangelen av den andre analoge stikken, og lar deg styre kameraet med de to skulderknappene. Men det føles aldri helt riktig, kameraplasseringen er ofte svært ubeleilig, strafing-systemet er heller ikke optimalt. Det blir dessverre en del knoting med kontrollene, og det ødelegger faktisk ganske mye av spillopplevelsen. Synd.

Men ellers er spillet helt fabelaktig teknisk. Grafikken er nydelig til PSP å være, og står knapt tilbake for de beste spillene på PS2. Det er masse herlige spesialeffekter, detaljerte og fargerike omgivelser, nesten ikke noe hakking å spore opp, bevegelsene er naturlige og tegneavstanden lang. Ingenting å klage på her. Det samme gjelder det gode stemmearbeidet, kanskje ikke uforglemmelig bra, men ingenting å sette fingeren på.

Flerspillerentusiaster vil også finne en del å tygge på her, med en egen onlinemodus, og enkeltspillerdelen inviterer til gjentatte gjenspillinger, fordi det er såpass mange hemmeligheter og skjulte objekter som kan utforskes og finnes.

Så PSP-versjonen av Ratchet & Clank er rett og slett kjempegøy, selv på tross av noen frustrerende minspill og klønete kamera. Det er et innholdsrikt, kreativt eventyr, som ser flott ut og byr på mye moro. Kanskje et av de aller beste titlene på PSP for tiden, og vi kanikke annet enn å anbefale.

Stikkord: playstation_test, psp, spilltester, testprodukt