FÅR REKLAME:  Den populære videoportalen YouTube skal få annonser i videosnuttene.

Annonse


Kan bety slutten for YouTube

Underholdningskonglomeratet Viacom mener YouTubes virksomhet er massivt brudd på opphavsretten.

Vil ha 6,1 milliarder

Derfor saksøker de nå det populære amatørvideonettstedet for en milliard dollar (om lag 6,1 milliarder norske kroner). Grunnen er at de mener YouTube uten lov legger ut materiale som Viacom har rettigheter til.

Dermed er kappløpet i gang for å rake til seg den enorme verdien som YouTube fikk etter at det populære amatørvideonettstedet ble solgt for 11 milliarder norske kroner i fjor høst.

Videoer dukker opp igjen

Viacom eier blant annet TV-kanalene MTV og Comedy Channel. Fra begge disse TV-kanalene ligger det mye materiale på YouTube. mange har klippet musikkvidoer fra MTV, og sketsjer fra Comedy Channel er også ofte å se.

Annonse


– Det nyttter ikke at YouTube fjerner videoene etter at de er lagt ut. Like etter dukker de opp igjen uansett. Systemet deres er rett og slett for dårlig, sier en talsmann for Viacom til nyhetskanalen CNN.

– Må fjerne 100 000

I en pressemelding fra selskapet heter det at YouTubes strategi har vært å unngå å ta forholdsregler som kan hindre at piratopptak blir lagt ut. Dette har gitt dem høy trafikk, og dermed høy verdi – på bekostning av rettighetshaverne.

Viacom forlanger nå at YouTube trekker 100 000 videoer fra sitt nettsted, i tillegg til å betale en milliard dollar i erstatning. Til sammen mener Viacom at YouTube har fomidlet 150 000 videoklipp ulovlig, og disse er spilt av nærmere 1,5 milliarder ganger.

Flere kan saksøke

Det er ventet flere store søksmål mot YouTube i tida som kommer. Viacoms konkurrenten News Corp har allerede uttrykt sin støtte til søksmålet, og flere andre filmselskaper har allerede sagt at de er sterkt misfornøyde med nettstedets virksomhet.

YouTube driver etter «det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse»-prinsippet. Først når noen klager, trekker de videone som brukerne legger ut tilbake.

Vil ha forhåndskontroll

Dette mener underholdningsbransjen ikke er nok. De vil at nettstedet skal innføre effektiv forhåndskontroll. Som gulrot tilbyr både Viacom og andre et samarbeid der YouTube mot et passende vederlag får tilgang på trailere og annet markedsføringsmateriale.

Viacom og de andre sleksapene i ameirkansk underholdningsbransje støtter seg til Digital Millennium Copyright Act (DMCA)-loven, som ble ratifisert av president Bill Clinton i 1997.

Lov kan ta livet av YouTube

Får de gjennomslag, er det slutt for YouTube som tumleplass for amatører uten tøyler. Slik loven tolkes av storselskapene, har ingen anledning til å legge ut opphavsbeskyttet materiale uten å spørre om lov først. Det gjelder både amatørene som rent fysisk legger dem ut og nettsteder som bidrar til å videreformidle materialet.

Mange mener likevel at loven allerede er foreldet, og verken kan håndheves eller kan brukes i en verden der nesten alle har tilgang til nett. Likevel kan store aktører som YouTube/Google og andre som prøver å være portaler for amatørvideoer effektivt bli utestengt fra markedet.

I en slik verden vil brukerne selv måtte veksle videoer i skjul, som på fildelingsnettverkene.

Kilder:
News.com
Reuters.com
BBC
BetaNews

Annonse