PIRATKAMPANJE: Faksimile fra piracykillsnomusic.no

Annonse


– Piracy Kills NO Music

På fredag varslet den norske «Piratgruppen» at de vil aksjonere når platebransjen ruller ut sin store antipirat-kampanje, «Piracy Kills Music», under By:Larm til helgen.

– Platebransjen tar skammelig feil

Nå har piratene opprettet sin egen holdningskampanje i konkurranse mot platebransjen. Kampanjen har ikke overraskende fått navnet «Piracy Kills No Music». På piracykillsnomusic.no hevder piratgruppen at platebransjen har kriminalisert en hel generasjon

– Platebransjen hevder at din nedlasting fra internett tar livet av musikken. Men, der tar de som ofte før skammelig feil. De store musikkforlagene har problemer, men musikken har overlevd platebransjen og frigjort seg selv, skriver gruppen.

Holdningskrig

Med to holdningskampanjer med motsatt budskap er det nå duket for krig mellom platebransjen og Piratgruppen om hvem som skal få påvike våre holdninger.

Annonse


«Piracy Kills Music»-kampanjen er et samarbeid mellom Fono, Gramart og platebransjens interresseorganisasjon IFPI.

På nettstedet piracykillsmusic.no vises nå en video hvor et par hodetelefoner formet som et dødningehode formidler følgende budskap: «For bare noen år siden kunne langt flere leve av at folk kjøpte musikken deres. Alt begynte å forandre seg i 1999 da et dataprogram kalt Napster ble lansert…»

– Send mail til Giske

På kampanjesidene gir platebransjen spørsmål og svar knyttet til piratvirksomhet. I framtiden er det også meningen at man skal kunne tipse IFPI om personer som driver med fildeling.

Dette vil nok Piratgruppen fraråde. På www.piracykillsnomusic.no oppfordrer de til følgende:

«- Send en mail eller brev til Kulturdepartementet hvor du forteller akkurat hva du mener om kriminaliseringen av nettbrukere i Norge!
– Send en mail til Datatilsynet og fortell dem AKKURAT hva du mener om at de nå tillater Advokatfirmaet Simonsen & Føyen å overvåke dine nettvaner!»

Kilder:
Piracykillsnomusic.no
Piracykillsmusic.no

Annonse