Hopp til navigasjon Hopp til innhold
teknisk feil (Ill.: Illustrasjon: Per Ervland)

Nettselskap stengt i panikk

Telenor-eide Bredbandsbolaget i Sverige har i full fart stengt innloggingen for alle kundene sine. Årsaken er et stort sikkerhetshull.

Feilen virker slik at kundene kommer inn på hverandres konto. Store mengder privat inforasjon kan dermed være på feil hender.

Annen manns konto

Flere av kundene som logget seg inn i dag morges ble møtt av et underlig syn. En teknisk feil førte til at de ble styrt inn på en fremmed brukers konto. Der lå både personopplysninger, e-post og fakturainformasjon.

Hvor mange brukere som ble rammet, er ennå uklart. Trolig er det bare en håndfull. Men Telenor valgte likevel å stenge innloggingen inntil videre.

Feilen ikke funnet

Bredbandsbolaget ble kjent med problemene allerede i går kveld. Teknikere startet jobben må å finne ut av det umiddelbart, men har så langt ikke lykkes.

I det lengste håpet man at det ville rette seg, men nå ser det ut til at Telenor og Bredbandsbolaget står overfor et større problemkompleks med tekniske utfordringer.

– Må være sikre

– Dette handler først og fremst om kundenes sikkerhet. Vi kommer ikke til å sette i gang tjenesten igjen før vi er helt sikre på hva som er årsaken til feilen, sier Tobias Gyhlenius ved Telenors svenske pressekontor til Computersweden.se.

Norske Telenor kjøpte for litt under to år siden den svenske nettleverandøren Bredbandsbolaget, som i sin tid fikk en populær avlegger i norske Bredbåndsfabrikken. Bredbåndsfabrikken ble senere kjøpt av kraft- og sikkerhetsselskapet Hafslund.

Stikkord: internett