009-spam

Annonse


Ni av ti e-poster er spam

Antallet søppel-e-poster, eller spam, har tredoblet seg siden juni. Dermed er ni av ti e-poster på verdensbasis spam. Spammeldingene inneholder vanligvis aksjetips, tilbud på viagra eller linker til suspekte pornosider.

Enda mer til jul

Nå nærmer julen seg, og det er ingen grunn til tro at det blir mindre søppelpost av den grunn. Mange sikkerhetsselskaper er nå bekymret for at e-postsystemer skal bli overbelastet på grunn av mengden spam. Tidligere har man også uttrykt bekymring for selve e-postmediets troverdighet, da man har fryktet at for mye søppelpost kunne få folk til å gå over til andre måter å dele informasjon på.

I Storbritannia har antall spam-e-poster økt med 50 prosent siden juni. På verdensbasis antar man at ca. 200 gjenger står bak 80 prosent av all spam. Disse bruker nettverk av zombie-PC-er, eller såkalte botnets, til å utføre virksomheten sin.

Leier ut botnet til spammere

Et botnet er et nettverk av PC-er som brukes til å videresende spam, uten at PC-eierne er klar over det. Det vil si at PCen din godt kan være en del av et hundre tusen maskiners stort botnet fordi du klikket på en link i en e-post for et år siden.

Annonse


Hackere og virusmakere tjener penger på å opparbeide seg sine egne botnet som de igjen leier ut til spam-avsenderne. Vi snakker ikke lenger guttunger med fritidsproblemer, men om profesjonelle cyberkriminelle som utnytter folks godtroenhet.

– Et menneskelig problem

Spammerne blir også stadig mer kreative når det gjelder å unngå å bli oppdaget av anti-spam priogrammene. De maskerer sitt budskap ved å skrive om ord, eller legge budskapet som bilde i stedet for tekst.

Dave Rand fra sikkerhetsselskapet Trend Micro har imidlertid et litt annet syn på spam. Han mener problemet ikke vil ta slutt før folk slutter å kjøpe slankepiller, potensmedisin og urtedop:

– Produktene som selges via spam er det samme som de solgte i middelalderen. Dette er egentlig et menneskelig problem, ikke et dataproblem, sier Rand til News.com

Annonse