Hopp til navigasjon Hopp til innhold
cam

Her er Xbox-kameraet

Live Vision er navnet på Microsofts svar på EyeToy. Vi sjekker om denne dingsen virkelig utvider funksjonaliteten til Xbox 360.

EyeToy-konseptet, som Sony lanserte for et par år siden til sin PlayStation 2-konsoll, var definitivt nyskapende, med sin støtte for bevegelsesstyrte spill. Programvarestøtten har da også vært tilstede, med en rekke EyeToy Play-spill, og sportstitler som EyeToy Kinetic. Men et slikt kamera har nødvendigvis sine svakheter. Det krever et godt opplyst rom med god plass foran TVen, og nøyaktigheten er aldri helt tilfredsstillende.

Xbox Live Vision, som Microsoft lanserer i disse dager som tilbehør til Xbox 360, sliter med de samme problemene, men kompenserer med utvidet funksjonalitet. Der EyeToy fungerte kun som spilltilbehør, er Live Vision en naturlig utvidelse av Live-tjenesten.

Plugg rett inn

Progamvarestøtte for kameraet ble lagt til Xboxen din allerede for flere måneder siden, da årets første dashbordoppgradering ble sluppet. Så nå, når du kjøper kameraet, trenger du kun å plugge det i en ledig USB-port, og du er klar.

Med kameraet aktivert legger du fort merke til at bakgunnen på konsollens dashbord viser deg selv, eller det kameraet peker på, med noen fancy effekter lagt på. Du kan videre justere litt lysforhold og andre innstillinger ved å gå inn på en egen meny, mens bildets skarphet justeres ved å vri på selve linsen til kameraet.

cam-2

Noe særlig mer installasjon enn dette kreves ikke. Så nå er kameraet en integrert del av Xbox Live, og du kan utføre videosamtaler med dine kompiser på vennelista og knipse fotoer av deg selv som brukes som gamertag-bilde. Disse bildene blir imidlertid kun synlig for dine venner, så eventuelle rumpebilder du måtte finne på å bruke som avatar blir omverdenen skånet for.

Det er også en rekke filtre du kan legge på bildene du har tatt, eller inne i videosamtaler, og begrensede zoom-muligheter. Stort mer enn det er det faktisk ikke – kameraet fungerer, videosamtalene fungerer, bildene er skarpe nok til slikt useriøst bruk blant venner. Det største plusset er som sagt den sømløse integrasjonen med resten av Xbox Live og dashbordet.

Spillkontroll

Men ved siden av bildefunksjonalitet, støtter Live Vision altså bevegelsesstyring i spill. Kanskje for å ikke virke uoriginale, har Microsoft hittil latt være å lansere spillpakker som utelukkende baserer seg på bevegelseskonseptet. Per i dag er det kun ett spill, gratis tigjengelig fra Marketplace, som benytter seg av en slik kontrollform. Det heter TotemBall, og er et koselig lite plattformspill der du beveger en liten ball ved å løfte hendene dine opp og ned.

meny

Og det fungerer tilnærmet identisk som EyeToy. Faren for unøyaktige bevegelser er definitivt til stede, og vi måtte sørge for å flytte på noen møbler for å kunne spille optimalt. Sånn sett bringer altså ikke kameraet noe nytt, nøyaktigheten er ikke nevneverdig forbedret. Det blir likevel spennende å se hva andre utviklere eventuelt kommer opp med, og det er uansett greit at slike bevegelsesstyrte spill legges ut som små nedlastninger på Live Marketplace, i stedet for å tvinge oss til å kjøpe fullpris-spill.

Andre Live Arcade-spill har også støtte for kameraet – UNO, for eksempel, lar deg se vennene du spiller mot. Kommende Rainbow Six Vegas vil også la deg mappe ansiktet ditt på soldatene. Og du kan til og med plugge kameraet inn i PCen og bruke det som et enkelt webcam.

Så den store begeistringen uteblir – Live Vision bryter ikke noen grenser akkurat, funksjonaliteten er kjent fra andre plattformer, men det hele er løst såpass elegant og uten å tvinge seg på, at resultatet er et hyggelig tilbehør som de fleste som er interessert i å utvide funksjonaliteten til Xboxen bør skaffe seg. Live Vision koster ca. 500 kroner og skal allerede være i butikkene.