Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Om du har lyst på litt ny musikk når du sitter på en kaffebar, kan du nå kjøpe den direkte til din iPod Touch. (Ill.: Apple)

Ingen avklaring om iTunes

Apple og de nordiske forbrukerombudene hadde et «konstruktivt møte» denne uka. Men enige ble de ikke.

Mandag møtte de nordiske forbrukerombudene den amerikanske iTunes-ledelsen og selskapets europeiske representanter for å drøfte den norske klage saken mot iTunes’ kontrakter ved kjøp av musikk.

– Vi hadde en god og konstruktiv dialog med iTunes, og det har vært viktig bevegelse i saken, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Tidligere i år kom Forbrukerombudet til at flere av vilkårene i iTunes sine kontrakter var urimelige og dermed ulovlige. Alle disse punktene ble diskutert på møtet.

Enige

De nordiske forbrukerombudene står samlet i sin kritikk av Apples avtalevillkår. Saken har fått mye internasjonal omtale og konsekvensene av hva som skjer i Norden vil kunne påvirke avtalevilkår fra IT-bransjen også i andre land.

– Noen av punktene er vi allerede enige om – blant annet det at kjøpsvilkår ikke skal kunne endres for allerede gjennomførte kjøp, men kun for fremtidige kjøp, sier Thon.

Fortsetter dialogen

De nordiske forbrukerombudene – anført av det norske – opprettholder dialogen med iTunes, siden det «fortsatt gjenstår spørsmål som er både juridisk og teknisk kompliserte å løse», som det heter i pressemeldingen fra Forbrukerombudet.

– Både forbrukerombudene og iTunes trenger nå tid for å jobbe videre med og vurdere forskjellige forslag til tekniske og juridiske løsninger. Vi mener at fortsatt dialog i denne saken til slutt vil føre til en god ordning for alle parter – ikke minst for iTunes sine kunder,» sier forbrukerombud Thon.

Det norske forbrukerombudet vil i begynnelsen av oktober sende et brev til iTunes som oppsummerer hvor saken står i dag. Brevet, som skal beskrive rammene for prosessen videre, vil danne grunnlaget for det videre arbeidet med saken.

Stikkord: internett, itavisen, lydogbilde, mac