Mandag møtte de nordiske forbrukerombudene den amerikanske iTunes-ledelsen og selskapets europeiske representanter for å drøfte den norske klage saken mot iTunes’ kontrakter ved kjøp av musikk.
– Vi hadde en god og konstruktiv dialog med iTunes, og det har vært viktig bevegelse i saken, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Tidligere i år kom Forbrukerombudet til at flere av vilkårene i iTunes sine kontrakter var urimelige og dermed ulovlige. Alle disse punktene ble diskutert på møtet.
Enige
De nordiske forbrukerombudene står samlet i sin kritikk av Apples avtalevillkår. Saken har fått mye internasjonal omtale og konsekvensene av hva som skjer i Norden vil kunne påvirke avtalevilkår fra IT-bransjen også i andre land.
Annonse
– Noen av punktene er vi allerede enige om – blant annet det at kjøpsvilkår ikke skal kunne endres for allerede gjennomførte kjøp, men kun for fremtidige kjøp, sier Thon.
Fortsetter dialogen
De nordiske forbrukerombudene – anført av det norske – opprettholder dialogen med iTunes, siden det «fortsatt gjenstår spørsmål som er både juridisk og teknisk kompliserte å løse», som det heter i pressemeldingen fra Forbrukerombudet.
– Både forbrukerombudene og iTunes trenger nå tid for å jobbe videre med og vurdere forskjellige forslag til tekniske og juridiske løsninger. Vi mener at fortsatt dialog i denne saken til slutt vil føre til en god ordning for alle parter – ikke minst for iTunes sine kunder,” sier forbrukerombud Thon.
Det norske forbrukerombudet vil i begynnelsen av oktober sende et brev til iTunes som oppsummerer hvor saken står i dag. Brevet, som skal beskrive rammene for prosessen videre, vil danne grunnlaget for det videre arbeidet med saken.
Annonse