Hopp til navigasjon Hopp til innhold
FEIT PAKKE: Nero-sjefen Patrick Peters kan by på en hel programsuite i Nero 7 Premium. (Ill.: Per Ervland)

Mye mer enn hjemmebrent

Det tyske selskapet Nero er først og fremst kjent for sine brenneprogrammer. Nå utvider de stallen med flere hester. Europa-sjefen Patrick Peeters forteller hvorfor.

Vårt mål er fortsatt å gi folk det grunnleggende: Å kunne brenne og kopiere alle typer data på en enkel og rask måte. Men nå vil vi også gi folk mer moro, sier Europa-direktør Patrick Peeters til ITavisen.

Vær din egen DJ

Peeters er på snarvisitt til Norge for å presentere Nero 7 Premium og Nero PhotoShow DeLuxe – to nye programpakker som kommer på markedet i Norge for henholdsvis 559 (gratis oppdatering for de som allerede har versjon 7) og 239 kroner om en ukes tid.

Nero 7 Premium inneholder hele 21 applikasjoner. Som for eksempel mediesenterløsningen Nero Home, MP3 Power Pack og et scratche-program med virtuelle platespillere for de som vil være sin egen DJ. På brennesiden er Nero blant de første som støtter de nye diskformatene Blu-ray og HD DVD.

– Trenger bare oss

Home-løsningen lar deg bruke en Xbox 360 til å streame video fra TV og DVD til en Windows media Center PC. Programvaren har også opptaksfunksjoner og mulighet for å konvertere til formater som kan spilles av på iPod eller PSP.

Mange har i dag kjøpt fem-seks ulike programmer for å gjøre ulike ting. Vår filosofi er at du om du allerede har Windows og Office skal du bare trenge Neros pakke i tillegg, sier Peeters selvsikkert.

Enkel løsning

Bildeprogrammet PhotoShow minner bare i navnet om selve Rolls Royce-programmet når det gjelder bildebehandling, Adobes PhotoShop. Neros utgave er hyperenkel, og absolutt ikke egnet for de som har ambisjoner med bildene sine.

Dette er et program som tar sikte på nybegynneren, slik som en bestemor som vil organisere og sende bildene sine, sier Peeters.

200 millioner har kjøpt

Nero har svimlende 200 millioner såkalte offisielle brukere. Det betyr at 200 millioner faktisk har betalt for programvaren. Hvor mange som har lastet ned piratkopier, har Peeters ingen formening om.

– Vi vet at det finnes mange som nærmest av prinsipp aldri betaler for programvare. Samtidig vet vi at disse er aktive på de fora på nettet der folk plukker opp informasjon. Slik sett er det kanskje ikke så galt å ha mange uoffisielle brukere, sier Peeters.

Nær Hollywood

Med 340 ansatte sier det seg selv at Nero er god butikk. Men ikke alle er like begeistret for det de holder på med. For eksempel plate- og filmbransjen.

– Å bryte kopisperrer overlater vi til andre aktører i markedet. Og for øvrig holder vi en god dialog med underholdningsbransjen. Vårt amerikanske hovedkontor holder for øvrig til i Glendale, et steinkast fra Hollywood, avslutter Patrick Peters.

Stikkord: lydogbilde, programvare