Hopp til navigasjon Hopp til innhold
IKKE SYK: Amerikanske leger vil ikke klassifisere spillavhengighet som noen sykdom. Her fra World of Warcraft, et spill som visstnok er svært avhengighetsskapende. (Ill.: Blizzard)

Hemmeligheten bak WoW

World of Warcraft knuser konkurrentene på Multiplayer onlinespill. Nå avslører utviklingsavdelingen noen av sine hemmeligheter.

I motsetning til konkurrentene er World of Warcraft-skaperne Blizzard et sjeldent syn på spillmesser verden over. Nå har de imidlertid gjort et unntak. På spillmessen i Austin avslørte designavdelingens nestleder Rob Pardo noen av hemmelighetene bak spillets suksess.

Knuser konkurrentene

Konkurrenter som Sonys EverQuest er blitt fullstendig akterutseilt av World of Warcrafts (WoWs) suksess. Spillet kan i dag skilte med seks millioner brukere på verdensbasis. Mange står imidlertid klare til å dytte dem ned fra tronen. Innsidere mener derfor det er dristig av Pardo å avsløre hemmelighetene bak suksessen.

Skal konkurrentene ta innpå WoWs forsprang, bør de følge følgende oppskrift, ifølge Pardo: Hos Blizzard har utviklerne fokus på å gjøre spillet morsomt før de lager alle nivåer i spillet. Pardo mener mange av konkurrentene fokuserer for mye på å bygge alle spillets nivåer på en gang. Da er det lett å glemme regel nummer én: Spillet må være morsomt for brukerne, ellers fortsetter de ikke.

Solospillere i fokus

Pardo understreket også at selv om WoW er et spill for flere spillere, har Blizzard fokus på at enkelte ønsker å spille solo, spesielt i begynnelsen. Man legger derfor vekt på å skape positive opplevelser for solospillere.

Andre mantra hos Blizzard er at spillet skal være umiddelbart tilgjengelig, samtidig som det blir stadig mer komplisert. Mens mange av konkurrentene forsøker å gjøre alt tilgjengelig fra grensesnittet, gjør Blizzard det motsatt. De gir nybegynnerne en del grunnleggende funksjonalitet, og lar dem grave etter godbitene.

Vil ikke ha store avdukinger

Blizzard legger også vekt på spillets utseende, og fokuserer på kommunikasjon underveis i prosessen:
– Vi forsøker å unngå store avdukninger, der et team presenterer et arbeid som ikke passer inn i resten av prosjektet fordi man ikke har kommunisert underveis, sa Pardo til de fremmøtte på spillmessen i Austin.

Kilde:
News.com

Stikkord: internett