Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Trøbbel for annenhver kunde

Halvparten av budvinnerne på nett blir lurt, viser en ny studie. – Med slike tall ville vi vært ferdige, hevder norske Netthandelen.no.

510 nettbrukerne deltok i en spørreundersøkelse til selskapet Communications Law Centre om online shopping.

48 prosent hadde støtt på problemer som å betale for varer de ikke mottok eller motta andre varer enn det de hadde betalt for, skriver Herald Sun. De som fikk problemer kontaktet selv selger eller auksjonsstedet direkte. Myndigheter og politi får stort sett være i fred.

Under en prosent i Norge

Netthandelen.no har drøye 450 000 registerte kjøpere og selgere. Eier og daglig leder Einar Øgrey Brandsdal er sjokkert over de høye tallene.

– Om 48 av 100 hadde klaget hos hadde vi vært ferdige, sier Øygrey Brandsdal til ITavisen.no.

Av de 5000 varene Netthandelen.no sender ut daglig, er det i underkant av en prosent som reklamerer. Lederen har likevel forståelse for at flere av deltakerne i undersøkelsen kan ha møtt på problemer om de hadde handlet 20-30 ganger i løpet av livet.

QXL.no er Norges største markedsplass på Internett med over 770 000 registrerte medlemmer. Selskapet var ikke tilgjengelig for kommentar grunnet ferieavvikling.

Også australsk overraskelse

Australske Herald Sun skriver at Down Under surfer interessen for nettauksjoner på en stor medgangsbølge. E-bay Australia har tre millioner brukere og nesten 4,5 millioner visninger hver måned. En talsmann for selskapet mente at også her var tallene i undersøkelsen langt fra virkeligheten.

Stikkord: internett