Nyhetsblogger

Annonse


Derfor er nyhetsblogger så populære

NyhetsbloggerHsing Wei fra Harvard har undersøkt hvorfor nyhetsblogger som Slashdot får så mange treff, hvem leserne er og hvorfor de kommer. Over 3000 respondenter fra nettsteder som Newsvine, Slashdot og Global Voices deltok i undersøkelsen.

Resultatene er lagt ut og kommentert i bloggen Center for Citizen Media.

Alternative perspektiver

At de fleste leserne er unge menn, er kanskje ingen overraskelse. En firedel er på utkikk etter å få kontakt med likesinnede, et ønske sterkest blant de kvinnelige deltakerne.

Leserne er på utkikk etter å fylle inn hullene de tradisjonelle nyhetskildene etterlater. Man ønsker å studere innholdet fra flere sider og perspektiver. Kildene ble stort sett funnet ved å surfe rundt. Artiklene som fenget var ofte de nyeste. Innholdet betød mye mer enn personen i saken.

Annonse


Svært aktive respondenter

De besøkende på disse nyhetsbloggene er som regel svært aktive når det gjelder å lese artikler (ti av ti!), kommentarene (ni av ti) og ta del i debatten. Behov for å vise hva man kan og dele ny informasjon viste seg å være primærmotivasjonen for nesten 80 prosent av deltakerne i undersøkelsen. Fire av ti la også inn en kommentar for å videreføre fokuset på et tema de anså som viktig.

Grunnene for å avstå fra debattforumene var flere. Tidsmangel er den mest opplagte, men mange følte at atmosfæren var uvennskapelig og at diskusjonen holdt en lavmål. Andre igjen ønsket bare å «lytte» fordi de enten så på seg selv som ukvalifiserte eller ikke ville belære andre. Men selv de som ikke deltar i debattforumet viste vilje til å vurdere innholdet i form av rangering eller sensur.

Vil ikke bli journalister

Iøynefallende er det at selv om en tredel av leserne betraktet seg som «profesjonelle som kunne høyne allmennkunnskapen på aktuelle områder», var det knapt 8 prosent som kunne tenke seg å være journalister. Dette var også lesere som likte å korrigere, sjekke fakta og klargjøre poenger i artiklene.

Les hele undersøkelsen her: The Hype vs. Reality vs. What People Value: Emerging Collaborative News Models and the Future of News

Annonse