Han mener dataspill kan gjøre undervisningen mer spennende og lærerik, fordi spill bruker en kommunikasjonsform som dagens unge er kjent med.
Bedre klassemiljø
Forsøk ved Vear skole i Vestfold viser at utprøving av dataspill i undervisningen har gitt gode resultater. Ifølge en rapport som skolen har utarbeidet, har elevene fått bedret konsentrasjon, selvtillit og utholdenhet i undervisningen.
Lærerne mener dessuten at dataspill i undervisningen har gitt bedre klassemiljø og faglige forutsetninger.
Annonse
Delte meninger
Foreldreorganisasjonen BarneVakten gir støtte til rapporten. Organisasjonen mener at dataspill hjelper barn med å oppnå bedre forståelse, læreevne, selvfølelse og motivasjon.
– Dataspill må inn i skolen og fungere som et supplement til dagens læringsverktøy. Det finnes spill til fysisk undervisning og kunnskapsspill, sier spillansvarlig Odd Arild Olsen i BarneVakten.
Han mener dataspill kan fange opp skjulte talenter og gi dem et sosialt løft. Elever som faller utenfor tradisjonell læring kan bli vinnere, fremholder han.
IT-gründer, forfatter og historieforteller Espen Holm har på sin side lite til overs for forslaget. Han ønsker å ta et oppgjør med IT-hysteriet, og mener bøker og gode lærere er en bedre investering.
Annonse