Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Microsoft selger reklame i spill

Microsoft satser tungt på å få inn kroner ved å selge reklameplass i spill. Nå har de kjøpt et eget byrå som spesialiserer seg på dette.

Swat 4 spillreklame
Vi bruker mindre og mindre tid foran TV-en eller med en avis i hånda. Det tar annonsørene konsekvensen av, både i USA og Europa.

Annonsører vil være der vi bruker tid

Den yngre generasjonen bruker stadig mer tid foran spilkonsollene sine. Dermed blir det stadig viktigere for annonsørene å nå frem, også i den interaktive spillverdenen.

Reklame i spill er forsåvidt ikke noe nytt. Imidlertid vil Microsoft nå sette dette i system. Man kan derfor regne med såvel produktplassering som konvensjonell reklame. Med oppdatering over nettet er det også mulig å bytte ut annonser, slik at man kan annonsere for til enhver tid aktuelle varer. På den måten får brukeren heller ikke se den samme annonsen selv om han kommer tilbake til samme sted i spillet.

Spår eventyrlig vekst

I år er markedet for reklame i spill på 56 millioner dollar (353,5 millioner kr). Analytikere spår at dette markedet vil øke til 700 millioner dollar (4,45 milliarder kr) innen 2011.

Kilde:
Digi.no