400

Annonse


SNIKTITT: Drømmefall

Mens alle roper om eventyrsjangerens død, går Funcom sine egne veier. De siste tre årene har de oslobaserte utviklerne jobbet med oppfølgeren til Den Lengste Reisen, et av de høyest aktede eventyrspillene de senere årene.

Vi så Drømmefall for første gang på E3-messen i fjor, og likte det vi så allerede da (les artikkelen). Funcoms PR-sjef, Jørgen Tharaldsen, tok seg nylig tid til å vise oss en langt mer ferdig versjon av spillet som tross alt nærmer seg lansering med stormskritt.

Drømmefall, internasjonalt kjent som Dreamfall, er som eventyrspill flest tungt historiebasert, og Funcom holder forståelig nok detaljene om historien ganske hemmelig. Det er bare logisk at vi ikke har lyst å vite for mye før vi faktisk setter oss med en ferdig versjon.

Verden rundt

Det er imidlertid klart at vi begynner spillet som den kvinnelige figuren Zoe, som plages av merkelige visjoner, og samtidig forsøker å finne sin bortkomne ex-kjæreste. Det er likevel ikke bare Zoe som er spillbar i Drømmefall, men også den tøffe Kian og April Ryan, kjent fra den originale Den Lengste Reisen. Spillet, som skal inneholde rundt 20 timer med spilletid, tar oss gjennom utrolig varierte og flotte lokasjoner. Blant stedene vi har sett er høyteknologiske kontorer og små, middelalderske landsbyer, storbyer og skoger, omgivelser inspirert både av asiatisk og arabisk kultur, og det er en detaljert, flott og vakker spillverden vi får oppleve. Vi er imponert over stemningen, den elegante designen og hvor levende de forskjellige lokasjonene faktisk føles.

Annonse


400

Klikk her for flere bilder!

Et eventyrspill i 2006 skal helst spilles i tredjepersonsperspektiv, og slik er også Drømmefall. Interaksjonen med omgivelsene foregår imidlertid på mer tradisjonelt eventyr-vis, med et menysystem som lar deg plukke opp, bruke, manipulere og kombinere gjenstander.

Det som er mer interessant er hvordan heltene forholder seg til andre personligheter. Du kan veldig ofte velge hva slags respons du kan gi i samtaler, og disse gir temmelig forskjellige resultater. En scene vi så som utspant seg foran en resepsjonist som ikke ville slippe oss inn, lot spilleren velge mellom å lure resepsjonisten og snike seg inn eller konfrontere henne fysisk.

Slåss for livet

Fysiske konfrontasjoner er uten tvil det mest kontroversielle aspektet ved spillet. Du både kan og må slåss fra tid til annen, og Funcom har utviklet et enkelt system for angrep og blokkeringer. Vi skal inrømme at det ser ikke helt gjennomarbeidet ut, spesielt i måten karakterene beveger seg på, da kampen ser mer ut som en dans enn ordentlig kamp. Vi håper at utviklerne vet hva de gjør, og er spent på å prøve slåsseelementet selv.

Men spillet handler tross alt som så mye annet enn action, og det tunge fokuset på en involverende historie, intelligente gåter og utforskning av en stor og flott verden er det som gjør at vi gleder oss til å fordype oss i Drømmefall.

Det tekniske ved Drømmefall er også interessant, for selv om grafikken ikke bryter noen grenser ser det meget pent ut rent designmessig. Det som definitivt imponerer er stemmeskuespillerne, som virker til å ha gjort en forbløffende god jobb. Drømmefall skal også lokaliseres fullstendig til norsk, og en rekke kjente, norske skuespillere skal delta, uten at Funcom avslører hvem det er foreløpig.

Drømmefall kommer til PC og Xbox litt utpå våren, og vi kommer selvsagt tilbake med full anmeldelse når vi får det ferdige spillet.

Annonse