Annonse


Her er de nye partyspillene

Både Singstar og Buzz er blitt utpregede “casual gaming”-fenomener, spill som har engasjert de store massene av tilfeldige spillere som fra før ikke har noe forhold til de tradisjonelle sjangerene som dominerer konsoller og PC for øvrig. Takket være lett tilgjengelighet og treffende markedsføring inntok Buzz og Singstar tredje og fjerdeplass på fjorårets bestselgerliste, og markedet for nye titler i serien er helt klart enormt.

Spesielt Norge har en særstilling her, begge spillene gjør det langt bedre her til lands enn andre steder i Norden eller Europa. Det var kanskje ikke så rart at nettopp norske spilljournalister ble invitert til London for å ta en titt på de nye spillene?

Det er bare rock n roll

Det er for så vidt ingen stor hemmelighet at det nye Singstar-spillet har tilnavnet Rocks, og tar for seg nettopp gitarbasert musikk. Låtutvalget er allerede kjent, og vi reagerte raskt på en ting med det nye spillet – sangene er i hovedsak dominert av litt smalere, uavhengige artister, som representerer dagens trendy rock i stor grad, men er ikke nødvendigvis egnet til fylleallsang i de tusen hjem.

Sonys Paulina Bozek har en foklaring på dette. Planen er å bruke vårparten til å treffe yngre spillere, mens høstutgaven av Singstar skal appellere til de eldre. Derfor kom Singstar 80s på slutten av fjoråret.

Annonse


Likevel, låtutvalget til Singstar Rocks viser en hyggelig bredde. Ved siden av The Killers, Stereophonics og Franz Ferdinand, finner vi fine klassikere fra Thin Lizzy, Rolling Stones og andre dinosaurer. Og til slutt, et pent utvalg av spor vi aldri har hørt om.

Variasjon?

Men er det noe nytt untatt sangene? Nei, det er ingen ferske spillmodi lagt til, det grafiske grensesnittet er identisk og det er fremdeles kun 30 sanger (kapasiteten til en DVD-disk er allerede sprengt med det antallet låter, i følge Bozek).


Se Paulina Bozek og Kevin Mason fra Sony demonstrere Singstar Rocks!

Spørsmålet er selvsagt om vi virkelig trenger nye spillvarianter. Det er lett for krevende spilljournalister å klage på manglende innovasjon, men dette er Singstar – et produkt rettet mot helt andre folk enn gamere. For de aller fleste er muligheten til å leke seg med nye sanger mer enn nok. Og så lenge Singstar gir oss det vi trenger – ren, upretensiøs moro som spriter opp enhver fest, har vi noe rett til å klage?

Vi forstår også at prosessen med å lage et nytt Singstar-spill er krevende, med en enorm mengde sanger som skal vurderes, fokustestes og klareres. Så hva er neste i rekken? Naturligvis ser Sony på både sjangere og tidsepoker, og nye ideer er under konstant utvikling. Hva enn det blir, er vi sikre at vorspielunderholdningen er sikret i lang tid fremover.

Singstar Rocks ventes i butikkene i april.

TP på storskjerm

Buzz er en annen historie. Spillet er tross alt enda mer inkluderende enn Singstar, da sjansen for å drite seg ut med dårlig sang er minimal. Og med støtte for hele åtte spillere, er det også enklere å skjule seg i mengden hvis kunnskapsnivået ikke strekker til.

Buzz: The BIG Quiz er den generelle versjonen av det populære quizspillet. Forrige gangen hadde vi musikk, nå har vi alt. Kultur, som film og musikk, er fremdeles på plass, men spørsmålsrekken er kraftig utvidet og inkluderer egentlig alt mulig, fra spørsmål om mat til spørsmål om oppfinnere.

En ting vi kunne klage på med den forrige Buzz-utgaven er noe manglende følelse av interaktivitet. I denne omgang er det støtte for bilder og andre multimediafunksjoner, og vi er ytterligere dratt med i opplevelsen.

Den nye Buzz fokuserer også mer på å involvere deltakerne mot hverandre. Her er det nemlig lagt til en god del nye spillvarianter, og mange av dem handler om å stjele poeng fra venner, eller gi poeng til andre venner. En måte å skape splid i vennegjengen på, altså. Den mest interessante av de nye modusene, Hitman, gir hver deltaker tre liv, og den som svarer riktig på spørsmålet får mulighet til å skyte de andre (men det er også mulig å treffe seg selv). Blir du skutt tre ganger, er du ute av runden.

Verten Buzz, her i Norge spilt av Thomas Strzelecki, er også frekkere og mer utfordrende enn før. Klarer vi å ikke bli irritert?

Likt, men dypere

Vi tok en hyggelig runde med nye Buzz, og det er uten tvil en fryd å komme i gang. I og med at oppsettet er helt identisk med det opprinnelige spillet, tar det bare sekunder før det sitter, og underholdningsverdien er faktisk enda høyere enn før, takket være de altomfattende spørsmålene. Følgelig bør også salgspotensialen bli større. Hele 6.000 spørsmål, den omtalte støtten for åtte spillere, nye personligheter å velge mellom, alt dette skal sørge for økt levetid. Vi kan ikke si annet enn at vi gleder oss enormt.


Se videoklipp fra Buzz: The BIG Quiz

Vi spurte Kevin McSherry, en av utviklerne bak Buzz, om hva vi kan vente oss i fremtiden. Mulighetene er mange, og i nærmeste fremtid vil vi garantert se Buzz-versjoner som handler om sport, film og er rettet mot barn. Prosjekter som også er i planleggingsfasen er geografi, historie, kjendisstoff, tenårings-Buzz, PlayStation-Buzz, oppfølgere til eksisterende spill, og diverse andre konsepter. Klarer Buzz å overleve alle disse variantene? Det får tiden vise.

Det er i alle fall garantert at stuene våre nok en gang vil bli midtpunktet for sosial spilling, som involverer andre elementer enn bare de typiske spillrefleksene. Spørsmålet er om når metningspunktet for denne typen spill kommer, og om andre aktører i spillbransjen klarer å utnytte disse nye kundemassene, slik Nintendo vil forsøke å gjøre med sin Revolution.

Buzz: The BIG Quiz slippes i mars/april.

Annonse