Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Supermann på vei til 360

Ingen storfilm uten medfølgende spill – men utviklerne av Supermann ser ut til å ta oppgaven sin seriøst.

Superman Returns
Neste år returnerer superhelten over alle superhelter, med Bryan Singer bak spakene. Og i Florida sitter teamet bak Madden-spillene, og lager sin første tittel som ikke omhandler sport. De utvikler nemlig det offisielle Supermann-spillet, som lanseres neste sommer.

Kvaliteten på superheltspillene har variert de siste årene – fra de underholdene (Hulk: Ultimate Destruction, Spider Man 2) til direkte kjedelige (Fantastic Four). Supermann ser likevel ut til å fange superheltens personlighet, selv om premissen ikke akkurat er revolusjonerende.

Metropolis lever

Spillet foregår nemlig i Metropolis, og lar deg bevege deg fritt rundt, og utføre sideoppdrag i tillegg til hovedkampanjen. Ikke noe nytt altså, men når denne åpne byen kjører på trekjerners 3.2 GHz-maskinvare, er det bare nødt til å se bra ut.

Og byen består av 80 kvadratmiles, med over 10.000 individuelle bygninger. Samtlige sylskarpe og massive. Disse er også ødeleggbare, og knuser i detaljerte deler, med nøyaktige fysikkberegninger som sørger for at betongbitene faller på en realistisk måte. Og kan plukkes opp av Supermann og brukes som våpen.

Spillet foregår selvfølgelig både til fots og i luften, og tillegg til å fly kan supermannen også bruke sine andre krefter som laserstråler, frostpust eller røntgenblikk. Alle kreftene vil være tilgjengelige fra begynnelsen av, men det skal visst kreve litt trening å bli vant å bruke dem – og blir superhelten sliten, kan kreftene bli noe redusert.

Mer enn bare film

Superman inneholder scener hentet fra filmen, men disse er bare en liten del av kampanjen. Utviklerne har fått lov å bruke hele Supermann-mytologien, og har tilgang til alle superfiender og andre superhelter, noe de føler kommer til å glede den harde kjernen av supermannelskere – samtidig som spillet skal være like underholdene for folk som bare har sett den nye filmen.

Strukturen er som sagt temmelig åpen, og du oppfordres til å bekjempe kriminalitet og hjelpe byens befolkning ved siden av å slåss mot superskurkene. Gjør du ikke det, vil du miste din heltestatus.

Grafisk ser det så klart utrolig lekkert ut, selv om vi bare fikk sett et bitte lite eksempelbrett. Tegneavstanden er likevel enestående, og selve superhelten er nydelig animert. Vi så hvordan bygninger ble knust av enorme Metallo, en gigantisk motstander bygd av tusenvis av små metallbiter.

Supermann klarte til slutt å slå ut monsteret ved å rive en enorm monolitt opp av bakken. Det er klart at Supermann-spillet kommer til å inneholde flere sånne storslåtte scener.

Kontrollen virket også veldig solid, og mye av fokuset er lagt i å gjøre flyvningen så enkel og troverdig som mulig.

Spillet blir utviklet primært til Xbox 360, men nedstrippede versjoner vil også komme til Xbox, PS2 og håndholdte konsoller.

Stikkord: spilltester