Hopp til navigasjon Hopp til innhold

MSN i strupen på AdWords

Google er verdens største annonseleverandør for kontekstsensitiv tekstreklame. Nå vil MSN ha en større bit av kaka, med sitt eget AdCenter

MSN AdCenter
MSN AdCenter er Microsofts nye initiativ for å selge annonser på nettet, i direkte konkurranse blant annet med markedsleder Google.

Vet hvem du er

I likhet med søkemotorgigantens AdWords-system plasserer MSN AdCenter relevante annonser basert på nøkkelord i nettsidens innhold, men har i tillegg også muligheten til å rette reklamen mot spesifikke brukergrupper – og filtrere på f.eks geografi, kjønn, alder. Datagrunnlaget kommer blant annet fra MSNs massive brukerdatabase på over 9 millioner abonnenter.

– Mens du i konkurrerende produkter kan kjøpe det et ord, kan du hos oss gå på detaljnivå og se hvem som faktisk søker etter ord. Du kan planlegge en annonse basert på menneskene, og si at «jeg vil betale så mye for denne demografiske gruppen, men jeg vil ikke inkludere disse folka», forklarer reklamesjef Eric Hadley I MSN.

Snart Europa-klar

MSN AdCenter ble lansert i Singapore i slutten av august, og skal testes ut i europa og USA i løpet av oktober.

På sikt ønsker MSN adCenter å åpne for bildereklamer, slik som Google AdSense.

Stikkord: internett