Kommentar Tore Neset

Annonse


Krigen er i gang igjen

Kommentar Tore Neset Bill Gates presenterte torsdag i forrige uke nyheter på CES-messen i Las Vegas. Og tirsdag denne uka gikk Apple-sjefen Steve Jobs årlige hallelujamøte for de Mac-frelste av stabelen i San Francisco.

Fomle-Bill mot flinke-Steve

Det er av en eller annen grunn ingen som roper halleluja for Bill Gates, nesten uansett hva han presenterer. Og når han på årets CES –som så mange ganger før – står og fomler med teknikk som går i stå, får han skadefro latter og ikke sympati fra millioner av kunder som sliter med det samme.

Noe helt annet er det med Steve Jobs, som nå er fullt ut tilbake etter kreftoperasjonen. Han har fortsatt både teknologien, designet og ikke minst et trofast publikum i sin hule hånd, selv om han fortsatt er en IT-dverg i forhold til Gates. Også om man regner med de 10 millioner iPodene som er solgt.

Ingen nyheter

Under minst ett tidligere Apple-arrangement har det vært Microsoft-sjefer på høyt nivå til stede på scenen for å fortelle om nye Microsoft-produkter for Mac-plattformen.

Annonse


Det skjedde ikke i år. Hvor mye man skal legge i dette ut over at Microsoft faktisk ikke hadde noen Mac-nyheter å komme med i år, vet jeg ikke.

– Apple er sære

Men mye tyder likevel på at tøværet og vennskapet er over. Gates & Co har langet ut mot iPod og iTunes, som de mener er å låse brukerne inn i en proprietær Apple-verden.

I følge Microsoft-folket har Apple bukta og begge endene: De slipper i realiteten ingen inn i sin koselige, lille verden – om så de heter Creative, Sony, Philips eller Arcos.På en annen side synes ikke elektronikkbransjen så langt å kjøpe Microsofts og plate/filmbransjens kopisikringsregime. Selv Sony, som jo både har plateselskap og filmselskap, går nå for MP3 og DivX i sine produkter. Samtidig som de avvikler kopisikringssystemene sine, både på CD og DVD.

Word med plussfaktor

Uansett hvilken side man måtte stå på i krigen mellom Mac og PC, er det vanskelig å si noe annet enn at det var Apple og Seve Jobs som stjal showet de første to ukene i 2005.

Når Apple skal lage et nytt svar på Microsofts Word, skjer det med et fullblods publiseringsprogram, Pages, som nesten kan gi proffløsninger som Quark Express konkurranse.

Sexy minimaskin

Selv om Microsoft nå har fått med seg den toppdesigneren Philippe Starck, lager de fortsatt bare hverdagslige produkter som mus og tastatur. (Spillmaskinen Xbox gjelder ikke i denne sammenhengen).

Apple kunne på sin side presentere Mac mini – verdens mest sexy stasjonære maskin – bare fem centimeter høy og 16 cm bred/lang. Til en så hyggelig pris at selv e mest gjerrige PC-brukerne nå trolig vil vurdere å skifte plattform. Dette til tros for at den lille boksen fort skvetter opp i 8000 kroner om man skal ha innebygd trådløst nettverk, større hardisk og mer minne.

MP3-spiller som livsstil

Det er samtidig bare Apple som klarer å få en USB/Flashbasert MP3-spiller til å bli en nyhet. Men den er en iPod. Og iPod handler – som alt fra Apple – mer om livsstil, og kanskje til og med tro, enn om tekniske og økonomiske realiteter.

Microsoft vil svare med å bombe markedet med staadig billigere produkter med enda større ytelse, gjennom sine samarbeidspartnere i hardwareindustrien.

Men om de noen gang lykkes med å lage produkter som folk sikler etter, er heller tvilsomt. Det er Apple, det…

Annonse