Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Metroid Prime 2

Det nye Metroid-spillet leverer et fantastisk actioneventyr med lekende selvsikkerhet.

Selv fanatiske cubister kan få overdoser Mario. Psykedeliske farger, kosedyr og japansk crazy-humor kan, sin åpenbare appell til tross, innimellom komme i overveldende doser. Da er det godt å ha spill som Metroid Prime 2 å søke tilflukt i.

Har du spilt Metroid Prime, det forrige Gamecube-spillet i serien, så vet du hva du har i vente. Echoes spinner glatt videre på de solide spillelementene som gjorde forgjengeren til en ubetinget fulltreffer; masse utforsking, heftig og variert action, litt hjernejogg, og en kontrollfølelse som sitter som et skudd.

Samus rocker

Den kvinnelige hovedfiguren Samus er som vanlig godt innpakket i sin ekstremt avanserte og høyteknologiske romdrakt, og igjen blir systemene skadet i starten av spillet så man har gleden av å stadig oppdage og installere nye våpen og egenskaper etter hvert som man reiser gjennom de varierte og fantasifulle verdenene i Metroid Prime 2: Echoes.

Denne gang blir du kastet inn i en kamp mellom kolonister og aliens på en avsideliggendes planet, som etter hvert utvikler seg til en kamp mellom mørke og lyse krefter – og til og med en «slem versjon» av Samus selv.

I likhet med sin forgjenger, viser Metroid Prime 2 virkelig hvilket potensial som ligger i Gamecube-maskinen når den blir gjenstand for dyktige programmerere. Grafikken er tvers gjennom fabelaktig, variert, skarp, detaljert og velanimert, og flyter elegant avgårde med den største selvfølgelighet – uten å noensinne vise et snev av hakking eller tegn på overbelastning. Få Xbox-spill, og så godt som ingen PS2-titler, tar seg like godt ut.

Det eneste jeg rynker litt på nesen av her er nøyaktig det samme som i det forrige Metroid-spillet; nemlig at hver gang du går tilbake til et område du har besøkt før, noe du er nødt til å gjøre ganske ofte i dette spillet, så vekkes alle monstrene til live igjen.

Metroid Prime 2 kommer til Gamecube 15. november 2004.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Multiplayer

Ikke nok med at Echoes leverer på så og si alle punkter som et bunnsolid, hardcore actioneventyr. Du har kanskje ikke savnet det, men spillet inneholder denne gang også en modus der opptil fire spillere kan løpe rundt å skyte løs på hverandre.

Sammenlignet med solo-komponenten av spillet er ikke deathmatch-multiplayer i nærheten av å være like oppslukende og spennende, men det kan uanset være greit å ha denne moro-muligheten å falle tilbake på. Personlig synes jeg det var lang festligere å spille Metroid mot en venn på Nintendo DS, men dette er uansett en hyggelig bonus som bare tilfører merverdi til en allerede glimrende spillpakke.

Samus rocker

Jeg nøler ikke et sekund med å komme med våre varmeste anbefalinger.

Metroid Prime 2: Echoes er rett og slett det heftigste actionspillet til Gamecube noensinne, og formelig ber om å bli nytt i timeslange sofajafs i romjula.

Stikkord: gamecube_test, spilltester, testprodukt