Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Skype vil ha business

750 000 privatpersoner bruker Skype daglig. Nå vil IP-telefoniselskapet også kjempe seg inn i bedriftsmarkedet.

Skype
Skype har allerede etablert en solid brukerskare på nettet – med loggførte 1.8 milliarder samtaleminutter – men har foreløpig ikke rettet seg spesifikt mot forretningsbruk.

Med telefonsvarer

Men det jobbes nå med å stable på bena en løsning for bedrifter, som foruten den vanlige programvareapplikasjonen også vil inkludere Voicemail-funksjonalitet, utvidete muligheter for telekonferanser, og SkypeIn – en tilleggstjeneste som gir hver Skype-bruker et unikt telefonnummer, slik at man også kan motta samtaler fra fast- eller mobiltelefoner. Dette ifølge Cnet News.

Kjappe vendinger

Skype er på mange måter en pusling, med få ansatte og lite investert kapital. Nettverket er bygd opp rundt Peer-2-peer-prinsippet, og skaleres lett etter hvor mange brukere som er pålogget, uten at taletrafikken går gjennom store sentrale servere. Men selskapet ønsker nå å gi seg i kast med å kapre bedriftskunder, i et marked preget av tunge telecomaktører og høy kundelojalitet.

– Det er ikke de store som danker ut de små, det er de kjappe som danker ut de trege, sier Skype-sjef Niklas Zennström, som riktignok fortsatt har til gode å annonsere når bedrifts-Skype vil bli tilgjengelig.

Stikkord: internett