Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Ground Control II

Strategifans som ikke har fått dekket kvoten sin i det siste har god grunn til å juble for Ground Control II.

Velkommen til en dyster og brutal fremtid der mennesker og romvesener slåss om intergalaktisk kontroll.Vi hopper over detaljene, for storyen er tross alt sekundær; Ground Control II handler om å føre dine tropper i krig. Og vi har ikke sett et spill takle sanntids strategi-sjangeren bedre på lange tider.

Action-fokus

GCII serverer strategisk action med svært detaljert 3D-grafikk, og hiver deg rett inn i handlingen fra første snakk. Noe av det første strategispillveteraner vil legge merke til er et herlig befriende fravær av gull, mineraler, tømmer, spice, oliven, eller andre naturressurser man må sanke inn. Og la meg bare si at det er en sann glede å slippe nitidig gruvedrift og turbojordbruk for å kunne holde krigen gående!

All fokus er lagt til troppebevegelser og kamp, og man bygger ikke engang baser her. I stedet dreier det seg først og fremst om å kjempe om kontroll over utvalgte soner, som man må holde på for å hale i lann seieren. Nye tropper og kjøretøy kan kalles inn og leveres på slagmarken via romskip, såfremt man kontrollerer en landingssone. Jo bedre man spiller, og jo flere soner man kontrollere – jo bedre blir også tilgangen på forsterkninger.

Selve landingsfartøyet som brukes til å frakte kampklare enheter er også en viktig ressurs i seg selv. Hvis du vil, kan du oppgradere både panser, våpen, lastekapasitet og hastighet på farkosten, og dermed forandre den fra et klumsete transportskip til em dødelig krigsmaskin du kan bruke i kampens hete. Men pass på – mister du transportskipet er det bare å glemme å be mamma sende flere soldater!

Heftig grafikk

Grafisk er GCII imponerende, og som vedlagte skjermbildene også viser tar det seg unektelig lekkert ut når man virkelig fyrer løs med sporlys, raketter og eksplosjoner. Kameraet er fullstendig dreibart, og med litt trening er det ikke noe problem å få oversikten. Samtidig kan man gå ned på bakkenivå og zoome seg tett inntil de stridende troppene, som da viser seg å være både svært detaljerte og godt animert.

Ellers er spillet full av spenstige detaljer, som muligheten til å innta og skyte ut fra bygninger i den retningen man velger, bruk av høydeforskjeller og dekning i 3D-landskapet for å skaffe seg taktiske fordeler, og to forskjellige modus for så godt som alle kjempende enheter i spillet. Man kan for eksempel gi en tanks ordre om å gå inn i alternativ modus, som gir lengre skyterekkevidde på bekostning av mobilitet.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Multiplayer

Ground Control II er både moro og utfordrende når man spiller på egen hånd, men heldigvis er det også mulig å spille på nett. Her er det snakk om ganske hektiske kamper om territorie-kontroll, og når folk har fått teket på det medføgende redigeringsverktøyet kan vi nok vente å se flere spennende kampareaner etter hvert.

Kanskje enda mer spennende er muligheten for å spille gjennom solo-oppdragene i samarbeid med en eller to kompiser, som kan bli med i spillet via LAN eller Internett. Slik ko-operativ spilling tilbys i alt for få spill for tiden, og er en svært hyggelig bonus.

En fulltreffer

Ground Control II er et godt sammensatt strategispill, der heftige kameravinkler og høy grafisk detaljrikdom lar deg komme tett innpå actionen. Vi kunne riktignok ønske oss mulighet til å spille flere faksjoner enn «Northern Star Alliance» og alien-rasen «Viron» – for eksempel «Terran Empire», som man ved flere anledninger kan kjempe mot – men det får så være.

Spillet tar seg veldig godt ut, AI-en er god og utfordrende nok for drevne strategispillere, og gode flerspillermuligheter gjør at det ikke trenger å støve ned på hylla etter at du har spilt deg gjennom solo-kampanjen. Hva mer kan man be om?

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt