Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Narvesen går for nettspill

Narvesen-eier Odd Reitan går sammen med Norges Røde Kors om å satse storstilt på Internett-spill. Hensikten er å komme utlendinger i forkjøpet.

Narvesen
Reitan-eide Narvesen og Norges Røde Kors kjøper Norske Spill as for å bygge opp et nytt norsk spillkonsern som skal spesialisere seg på spill på internett.

Ifølge Narvesen-sjef Torstein Schroeder blir det store endringer i det norske spillmarkedet de nærmeste årene. Utenlandske aktører kommer for fullt med internettbaserte spill, og aktørene ønsker å komme de utenlandske konkurrentene i forkjøpet, ifølge Dagens Næringsliv.

Viktig for Narvesen

For Narvesen betyr spill 25 prosent av dekningsbidraget til kioskene, og kjeden er storselger for både automater, Norsk Tipping og Norsk Rikstotto. Samtidig ser både Narvesen og Røde Kors en trussel i forhold til både internett- og mobilspill.

Ifølge Narvesen ble det omsatt internettspill for 2,1 milliarder kroner ifjor. Analysen viser at nettspill vil øke til 9,5 milliarder kroner i 2006. Av dette vil mobilspill bidra med én million kroner.

40m for Norske Spill

I all stillhet har Narvesen sikret seg det norske selskapet Norske Spill, som eies med 51 prosent av ti av landets største humanitære organisasjoner, og 49 prosent av Cee. TV as.

For 40 millioner kroner fikk Narvesen aksjene og solgte halvparten til Norges Røde Kors. (ITavisen Business)

Stikkord: internett, spilltester