Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor krever penger for nødpeiling

Telenor har gått til inkasso mot Redningstjenesten og krever betaling for å ha peilet folk i nød.

redningshelikopter
Teleoperatørene kan i løpet av sekunder gi en nokså nøyaktig beskrivelse av hvor et nødanrop stammer fra. Dette er til stor hjelp for Redningstjenesten, som raskt kan finne frem til den forulykkede.

Også personer som ikke har ringt nødnummeret kan peiles, forutsatt at mobiltelefonen deres står på.

Redder liv

Men nå vil Telenor ha betalt for å gjøre dette arbeidet. Redningstjenesten er imidlertid ikke villig til å betale. – Denne form for peiling av folk i nød har reddet mange liv de siste årene, og vil utvilsomt gjøre det også i årene som kommer. Når en nødsituasjon oppstår, er det av vital interesse for oss å nå raskest mulig frem til åstedet, sier politimester og leder for Hovedredningssentralen i Sør-Norge, Olav Sønderland, til Aftenposten.

Sønderland er kraftig provosert etter at Telenor siden i vår har sendt regninger for til sammen 87 000 kroner i forbindelse med nødpeiling av mobiltelefonabonnenter, skriver avisen.

Lovpålagt

I følge Redningstjenesten er Telenor og Netcom pålagt å hjelpe Redningstjenesten gjennom lov om elektronisk kommunikasjon. – Tilbyder av offentlig telefontjeneste og eier av elektronisk kommunikasjonsnett som brukes til levering av offentlig telefontjeneste skal uten betaling fra sluttbruker sikre at telefonnummer og nødvendige opplysninger for geografisk lokalisering av nødanrop overføres for alle anrop til nødetatene, heter det i denne loven.

Uklarheter

Men om det er Redningstjenesten eller den som er kommet i nød som regnes som sluttbruker, sier loven ingen ting om. Det er den samme loven som gjør at du kan ringe nødnumre i konkurrerende nett eller uten å ha aktivt SIM-kort i mobiltelefonen.

Paragrafen sier heller ikke noe om søk etter savnede personer som ikke selv har ringt nødnummeret.

Telenor beklager

Telenors informasjonssjef, Sigurd Sandvin, beklager at regningene er sendt til inkasso. Han sier Telenor ikke vil kreve inn penger for utførte peileoppdrag før saken er juridisk avklart. Men slik peiling er blitt stadig vanligere og koster Telenor millionbeløp, skriver Aftenposten.

Netcom også

Etter at det ble kjent at Telenor sendte regning på slik peiling har Netcom begynt å gjøre det samme, skriver avisen.

Stikkord: Mobil