LG mobiler

Annonse


LG forbi Sony Ericsson

LG mobilerDet viser IDCs World Wide Mobile Phone Qview. Tilsammen ble det solgt 130,1 millioner telefoner i tredje kvartal i år.

De største større

Samtidig har de største mobilprodusentene fortsatt å gjenvinne noen av markedsandelene de tapte rundt årsskiftet. De 5 største står nå for til sammen 76,6 prosent av markedet. Samtidig er det kommet til en rekke nye produsenter, særlig i Asia, og det gjenstår å se hvor lenge de 5 største vil klare å beholde den markedsandelen de har i dag.

Analytikere i IDC sier det er fargeskjermer og kameraer som har fått etterspørselen etter mobiltelefoner til å ta seg opp.

Ellers ser forholdene nå slik ut:

Annonse


  • Nokia

    ligger fortsatt på topp med en markedsandel på 35.0 prosent. Det er litt under selskapets mål. Nokia lanserte i oktober sin nye spillmobil N-Gage, og øker sin tilstedeværelse i USA.

  • Motorola

    ligger på andreplass, men er ikke en gang halvparten så store som Nokia. Motorola hadde nedgang i andre kvartal, men kom sterkt tilbake etter sommeren. Markedsandelen i tredje kvartal havnet på 15,5 prosent, og dermed økte Motorola distansen ned til Samsung på tredjeplass.

  • Samsung

    økte salget med 3 millioner enheter og endte på 15 millioner solgte telefoner i tredje kvartal. Samtidig økte de markedsandelen med en prosent til 11,5 prosent. Økningen skyldes i hovedsak den økte etterspørselen etter dyre telefoner med bra funksjonalitet, fargeskjermer og kamera.

  • Siemens

    befester sin posisjon som verdens fjerde største produsent av mobiltelefoner med en vekst på 39,5 prosent i tredje kvartal.

  • LG

    vokser også raskt, og fortrengte Sony Ericsson fra topp 5 listen. Det er særlig i CDMA-markedet at LG har hatt vekst, men nå kommer de også stadig kraftigere i GSM-markedet. En markedsandel på 5,8 prosent plasserer LG like foran Sony Ericsson, som nå har 5,5 prosent av markedet.

    Salgstall

    Tallene IDC oppgir reflekterer håndsettprodusentenes totale salgstall i antall enheter. Omsetningsmessig vil tallene se annerledes ut, fordi produsenter som selger store volumer med billige telefoner i lavprisland ikke tjener det samme per apparat som produsenter med fokus på de dyrere toppmodellene.

    Norge

    Salgstall for Norge er det ingen som vil oppgi, men her er trolig Nokia størst, etterfulgt av Sony Ericsson og Siemens. LG er ikke merkbart inne, mens Motorola sentralt har neglisjert Norge og kan ende i samme bås som Alcatel og Philips, ute av det norske markedet.

    Annonse