Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Spillbransjen sliter med tysk moral

Mens videospill i USA gjerne kan være blodige greier er nakenhet bannlyst. I Europa er sex OK. Men ikke vold.

BMX
Om spillindustrien er internasjonal er ikke nødvendig vis spillene det. Amerikanske spillprodusenter sliter med å tilpasse sine spill til ulike lands moralske normer. I den tyske versjonen av «Tomb Raider» ser du aldri heltinnen Lara Croft blø – selv ikke når hun lemlestes av en tiger.

Mennesker blir roboter

Mens et spill i Amerika kan vise rødt blod, er det noe grønt som kommer ut av folk når samme spill selges i Australia. Og en toppløs figur i et europeisk spill må ha bikini på før spillet kan selges i USA. Menneskelige fiender i amerikanske spill blir til roboter når spillet lanseres i Tyskland. Og Japanske spill med sex-scener sensureres i USA.

Det er like vel Tyskland som har de strengeste normene for hva som kan godkjennes i et spill, hevder spillprodusentene.

Om et spill inneholder blodsøl, lemlestelse eller noen som skriker når de blir drept er veien til 18-årsgrense kort. Spill med pronografi, krigsforherligelse, rasisme eller nasisme går samme vei.

Ytringsfrihet

De amerikanske spillprodusentene raser, og hevder amerikanske myndigheter må gripe inn og legge press på Tyskland. Produsentene får ikke markedsføre disse spillene fritt, og mener de taper store summer.

– Det er godt ment, men i virkeligheten er det sensur. De fratar publikum retten til å velge, sier Jay Wilbur, en av grunnleggerne i Id Software. Id Software står bak spillene «Doom» og «Quake», som begge har fått aldersgrense i Tyskland.

Stikkord: spilltester