Hopp til navigasjon Hopp til innhold

CUBE-TEST: Resident Evil 0

Resident Evil muterer seg elegant videre, men viser samtidig at denne spillserien begynner å trenge en seriøs overhaling.

Denne gangen legges handlingen til tidsrommet før de foregående spillene, og vi blir bedre kjent med opphavet til det notoriske T-viruset og det onde Umbrella-selskapet, som har skylden i så mye av faenskapen i disse spillene.

Du får denne gang sjansen til å kontrollere to personer mer eller mindre samtidig – det vil si, du skifter fra den ene til den andre med et enkelt trykk – mens vi blir servert et etter hvert svært så velkjent oppkok av zombier, tøff grafikk, skyting, og små oppgaver å løse.

Det er egentlig vanskelig å bestemme seg for hva en egentlig skal mene om et spill som Resident Evil 0 – på den ene siden er dette et av de mest grafisk og stemningsmessig vellykkete spillene du kan få tak i, man samtidig er det så mye å irritere seg over at det hele er på nippet til å skli ut i middelmådighet.

Mareritt på flere måter

Det største problemet, som har vært en pestbyll på Resident Evil-spillene fra første stund, er at figurene beveger seg forbasket tregt, og synes simpelthen aldri helt å ville respondere på en skikkelig måte til bevegelsene du gjør med håndkontrolleren.

Forsåvidt er dette til en viss grad med på å opprettholde den mareritt-aktige stemningen (noensinne hatt en kjip drøm hvor det føles ut som om du springer i sirup med et monster i hælene?), men først og fremst bidrar de trege og lite intuitive kontrollene bare til å bygge opp frustrasjonsnivået.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

For frustrasjonen kommer garantert til å melde seg, og det fort. Resident Evil 0 går i stor grad ut på å springe frem og tilbake for å finne nøkler og gjenstander som skal åpne skap, lemmer, dører og skap, mens man skyter ned noen zombier og muterte beist på veien. Men hver av de to hovedpersonene i spillet er bare i stand til å bære med seg en håndfull gjenstander til enhver tid, og dette blir fort et problem når en 3-liters bensinkanne tar opp like mye «plass» i håndvesken som en liten gullring.

Heldigvis kan man droppe gjenstander fra seg hvor som helst, men ærlig talt Capcom – her kunne dere vært litt mer generøse med bærekapasiteten, for dette blir for dumt! Regn med mye ekstra-tråkking frem og tilbake for å hente gjenstander som man har sett seg nødt til å legge fra seg rundt omkring.

Godt nok

Men til tross sine spilltekniske svakheter, er det likevel ikke til å komme unna at dette er et grafisk imponerende stykke horror, med passe god driv og fiffige elementer til å holde interessen oppe mens eventyret utfolder seg.

Som interaktiv zombiefilm fungerer Resident Evil godt, og redder i land et reservert smil på karakterskalaen ved å simpelthen servere en audiovisuell kraftpakke det er lett å la seg bli oppslukt i.

Stikkord: gamecube_test, spilltester, testprodukt