Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Innebygd reklame i Nokia-telefoner

Reklame i mobilene skal gi nye inntekter, og dermed gjøre telefonene billigere. I første omgang handler det om å legge nummeret til sponsorer inn i telefonminnet.

Allerede leveres flere nye Nokia-telefoner med nummeret til Peppes Pizza innlagt. Også nummeret til opplysningen 1881 ligger ferdig programmert på mange av modellene som leveres til norske butikker, skriver VG.

Dette er et nytt reklamepåfunn fra den norske Nokia-distributøren Dangaard. Hittil er påfunnet bare en test, men på sikt håper distributøren at ideen kan gi rimeligere mobiler.

– Vi vil finne ut hvilken effekt denne typen markedsføring har. Foreløpig er det ikke snakk om mye penger. Forhandlerne har fått litt pizza til gjengjeld. Men målet er at vi skal tilby subsidierte telefoner til forbrukerne, sier administrerende direktør Jan Gunnar Næss i Dangaard til VG.

Målet er at kundene skal få sponsede mobiler betraktelig billigere en de som ikke er sponset.

I Norge er det forbudt å sende reklame på SMS, e-post eller lignende uten at kunden har samtykket på forhånd. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon skal se nærmere på om forhåndsprogrammerte nummer rammes av reklameforbudet.

(telecom.no)

Stikkord: Mobil