Annonse


Nytt mobilnett for jernbanen

Post- og teletilsynet ga onsdag denne uka BaneTele lisens for å bygge radiokommunikasjonssystem for alle trafikkerte jernbanetrekninger i Norge.

5-10 000 brukere

Alle jernbanelinjer i Norge skal ha dekning – ca 4.000 kilometer. Dette gjelder også ca. 1.000 tunneller. 450 av disse er over 500 meter lange. Det skal bygges ut 600 basestasjoner og systemet vil ha mellom 5000 og 10 000 brukere. Utbyggingen skal starte høsten 2002 og være ferdig i 2005.

Nordlandsbanen først

Jernbaneverket er BaneTeles oppdragsgiver. Finansiering er sikret for oppstart, men det er usikkert om politikerne er villige til å betale resten av gildet.

De første strekningene som etter planen skal få det nye systemet er Nordlandsbanen og Rørosbanen. Disse har i dag dispensasjon fra Jernbanetilsynet for å kjøre uten togradio.

Annonse


GSM-R

Kommunikasjonen baseres på GSM-R-standarden. Dagens kommunikasjonssystem baserer seg på analog togradio, men dette systemet er i ferd med å nå sin tekniske levealder.

Pris: 1,2 milliarder

Utbyggingen er beregnet å koste ca. 1,2 milliarder kroner. BaneTele fikk i fjor høst lisens for mobiltelefonstandarden GSM 900. Utbygging av disse basestasjonene vil skje samtidig med utbygging av basestasjoner GSM-R.

Europeisk nett

– Dette systemet er vedtatt innført som nytt togradiosystem for hele Europa. 31 land vil bygge det samme systemet. Dette muliggjør også en mer effektivkonkurransutsetting på sporet i fremtiden, hvor de ulike togoperatørene kan kjøre med de samme kommunikasjonsradioene uansett land, sier informasjonsdirektør Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket til ITavisen.no.

Annonse