Hopp til navigasjon Hopp til innhold

EU vil forby «cookies»

Et nytt EU-forslag vil totalforby såkalte «cookies» – små informasjonskapsler som logger hva du gjør på nettet. Det kan bety slutten for nettannonser, mener reklamebransjen.

EU Internett
Både annonsører og innholdsleverandører på nettet er stort sett enige om at cookies er ganske uskyldige greier, så lenge du klart sier fra til leseren hva som blir logget og sendt videre.

Det er et faktum at det ikke alltid skjer, og vi har sett noen stygge eksempler på cookies som oppfører seg nesten som ormer og trojanske hester – eller i beste fall sender ut informasjon som du ikke ønsker at noen andre enn deg skal se.

Avhengig

Det er uansett et faktum at de fleste nettbrukere er like avhengige av cookies som reklamebransjen og innholdsleverandørene er det. «Småkakene» gjør nettbruken enklere. Når du for eksempel skal betale regningene i nettbanken, slipper du å skrive inn all informasjon på ny.

Men nå har altså Europakommisjonen foreslått å forby hele greia. Forslaget er et tillegg til en rapport til EU-parlamentet om elektronisk innhenting av data og privatlivets fred. Tillegget er skrevet av det nederlandske parlamentsmedlemmet W.G. van Welzen, som mener cookies er skultje agenter som samler informasjon om mennesker som ikke er klar over det.

Voteres 13. november

Som vanlig er det lang vei mellom forslag og vedtak, så det kan godt tenkes at vi lever med småkakene ennå en stund. Det er ingen som har foreslått å forby dem verken i Norge eller USA. Forslaget, med eller uten det nederlandske tillegget, skal opp til votering i EU-parlamentet 13. november.

Mulig å håndheve?

Og som vanlig kan det stilles spørsmål ved om et forbud i det hele tatt lar seg gjennomføre. Skal politiet buse inn i huset ditt klokka fem om morgenen for å sjekke om du har kaker på harddisken etter at du har surfet på en amerikansk nettside?

Og skal de i så fall reise sak mot det amerikanske nettstedet?

Det hører med i bildet at alle ved hjelp av et enkelt håndgrep i nettleseren sin kan blokkere for cookies.

Redd småkakene!

Uansett skaper forslaget stor uro i den kommersielle delen av nettbransjen.

The Interactive Advertising Bureau (IAB), som er en internasjonal organisasjon for reklamebyråer som jobber med Internett, har startet en kampanje de kaller «Redd småkakene våre» («Save Our Cookies»). Organisasjonen hevder at et forbud mot cookies ville koste deres medlemmer milliarder av kroner i tapt fortjeneste, og i ytterste konsekvens sette en stopper for all annonsering på nettet.

I et presset nettannonsemarked er annonsørene trolig mer enn noen gang avhengige av å få konkrete opplysninger om nettbrukernes vaner.