Ericsson-logo

Annonse


Ericsson dyttet av pallen

Ericsson-logoEricssons markedsandel er gått ned fra 8,7 til 6,8 prosent, mens Siemens har ligget stabilt på 6,9 prosent. Dermed ryker pallplassen for Svenskene, som lenge har vært nummer tre etter Nokia og Motorola.

Nokia på topp

På toppen av tronen ligger Nokia, som fortsetter å øke markedsandelen. 35,3 prosent av alle mobiltelefoner som selges bærer Nokias varemerke. Dermed er nokia nesten tre ganger større enn nummer to, som er Motorola på 13,2 prosent.

Nummer fem på listen med 6,3 prosent er koreanske Samsung, som først og fremst har sitt marked på hjemlige trakter. Deretter følger Panasonic med 4,7 prosent.

Vekst

I følge analyseselskapet Gartner vil markedet oppleve en salgsvekst på 21 prosent til 500 millioner mobiltelefoner i år. Gartner ser dermed lysere på fremtiden enn Nokia, som har beregnet verdensmarkedet til henholdsvis mellom 450 og 500 millioner, og Siemens som har 400 millioner som prognose, melder ekonomi24.se.

Annonse