Doug Lowenstein

Annonse


Spill tar kaka

Doug LowensteinUndersøkelsen er utført av Interactive Digital Software Association.- Data- og videopspill spilles ikke lenger bare av nerdete tenåringsgutter. Nå spiller alle, uansett alder, kjønn og rase. Spill står i sentrum i hjemmet, på skolebenken, på PDA-er, i militæret, på fly og i hotellrom. Spill er overalt, sier Doug Lowensten, president i IDSA.

Undersøkelsen viser blant annet at hele 42 prosent av dataspillere er over 35 år gamle, drevet av spill som Age of Empires og Sim City. Men samtidig dominerer ungdom og barn under 18 år fremdeles TV-/konsollspill (som Playstation og N64), og utgjør 42 prosent av spillerne.

Rollespill mest pop

De mest populære spillene er strategy-/rollespill (21%) og action (17%). I 2000 ble det i USA solgt 128 millioner TV-spill, 72 millioner dataspill, og 18 millioner “edutainment”-titler (lek & lær).

I tillegg til å hevde at familien Clinton, først og fremst Bill og Hilary, er ivrige Gameboy-spillere, legger Lowenstein vekt på at håndholdte-, mobile- og online-spill vil bil et veldig vekstområde de neste fem årene.

Annonse


Spill for Palm

– De mest populære nedlastingene for Palm er spill. Ifølge IDC vil online spill genere 2.3 milliarder innen 2005 Nokia tror mobile spill vil utgjøre seks milliarder dollar innen 2006. De neste fem årene vl industriene bare vokse, og vi vil selge spill som aldri før, sier Lowenstein.

Andre nøkkeltall fra undersøkelsen:

    39 % av regelmessige PC-spillere er kvinner.
  • 26 % av TV-/konsollspillere er kvinner
  • Kvinner spiller mest “hjernetrim”-spill og spill med lærekomponenter.
  • Over 50% av spillkonsoller er plassert i stua, 46% på soverommet.
  • 34% av amerikanere sier data/TV-spill er det morsomste de vet.
  • PC-en i hjemmet brukes mest til spill (31%), med e-post på andreplass (21%)
Det spørs likevel om man må ta disse tallene med et par øseskjeer salt. Med medlemmer som Acclaim, Activision, Capcom, Crave, Disney, Eidos, Konami, Lucasarts, Microsoft, Namco, Sega og Sony, har IDSA alt å vinne på å fremstille data- og TV-spill som menneskets beste venn.

Uhildet?

For eksempel var svaralternativene besynderlig bransjevennlige da 1600 amerikanske husholdninger ble spurt om hva de anså som den morsomste underholdningsaktiviteten: spille data-/TV-spill, se på TV, surfe Internett, lese bøker, gå kino, leie videofilm, eller se på betal-TV. En mer uavhengig undersøkelse ville med rette inkludert andre aktiviteter, som å spille ikke-elektroniske spill, drive sport, høre musikk, snakke sammen…

Annonse