Telenor Smartphone

Annonse


Derfor flopper SmartPhone

Telenor Smartphone

TV2 hjelper deg har satt søkelyset på Smartphone. ITavisen.no har utført testen for TV-kanalen. Resultatet så du på TV2 8. februar.

Telefonen ser unektelig spennende ut med trykkfølsom fargeskjerm, komplett QWERTY-tastatur og direkte tilgang til Internett. Når den i tillegg har e-post, SMS, telefonsvarer og katalogtjenester skulle en tro at drømmen var gått i oppfyllelse.

Men den gang ei. Før du i det hele tatt kan ta telefonen i bruk må du åpne esken og sette på deg det medfølgende fot-jernet som lenker deg til Telenor. Så er det bare å sette seg tilbake og ta imot skuffelsene.

Annonse


Her er noen av erfaringene vi gjorde oss:

Oppkobling

Telefonen ble levert sammen med en CD-ROM fra Frisurf. I pakken lå det også en veiledning for hvordan telefonen skulle settes opp. I utgangspunktet skulle det bare være å sette CD’en i PC’en og følge veiledningen. Jeg tok meg selv i å tenke litt på dem som kjøper en slik telefon fordi de vil på Internett og slett ikke har noen PC..

Etter å ha registrert meg som Frisurf-kunde fikk jeg et brukernavn og et passord. Så skulle det bare være å logge seg på og skrive inn den vedlagte verdikoden. På telefonen stod det brukernavn »Gjest», mens det i passordruten fantes en »*». Å logge på med mitt nye brukernavn var ikke mulig. Samme hva jeg forsøkte stod det fortsatt »Gjest» som brukernavn.

Etter å ha skrevet »gjest» også som passord kom jeg endelig inn til siden der jeg kunne legge inn verdikoden. Jeg pløyde gjennom dokumentasjonen for å se om jeg burde ha forstått dette tidligere, men ikke på noe sted stod dette passordet oppgitt. Det er vel ikke meningen at alle som kjøper Smarphone skal måtte gjette seg frem til dette?

Telefonen, Internett og E-postleseren må »settes opp». Ikke bare enkelt om du har vegring mot teknikk (jfr. målgruppen for produktet). Jeg fikk telefonen utlevert som testprodukt fra Telenor. Det er bare å håpe at de som skaffer seg telefonen på andre måter får bedre veiledning en den jeg mottok i posten.

Brukervennlighet

Skjermen reagerer relativt sent på tekstinput. Skjermen er utstyrt med en rekke ikoner for enklere navigering. Et par av ikonene er relativt like, og det er lett å missforstå. Skjermen har få punkter (480×640). Det betyr at de fleste sider er for brede til skjermen, og du må bevege deg mye i høyde og bredde for å få oversikt.

Apparatet har 8,2» passiv LCD-skjerm. Dette gir svak belysning og krever at du sitter rett foran skjermen. Brukeropplevelsen blir dårlig, særlig dersom flere skal lese skjermen samtidig.

Internett

Maskinen støtter ikke flash, og kan ikke åpne flere vinduer samtidig. Minnet er lite, og telefonen bruker lang tid på å hente opp sider fra minnet.

Støtten for Java er ufullstendig noe som fører til feilmelding på mange sider.

Pris

Telefonen leveres med binding til Telenor, noe som tar fra deg muligheten til å velge billigste teleoperatør. Mot betalt abonnement på Telenor Internett kan du oppnå prisreduksjon på telefonen. I en kampanjeperiode før jul kostet telefonen 1 (en) krone. Dette gir like vel en dyr løsning med dårlig oversikt over hva du faktisk må betale. Å selge telefonen videre er håpløst. Den virker bare på den telefonlinjen den er installert på.

Du bindes også til et abonnement på ISDN, noe som over tid øker prisen du faktisk betaler betraktelig. På toppen av dette må du betale 600 kroner årlig for å få lov til å ha telefonen!

Dette gir deg tilgang til en del »plusstjenester» du til nå har greid deg godt uten.

Brukerstøtte

Er det noe du ikke forstår kan du ringe Telenor og be om kundestøtte. I brevet som fulgte med telefonen heter det at du kan ringe FriSurf teknisk support dersom det skulle oppstå problemer. Denne tjenesten koster deg mer enn 100 kroner per kvarter!

(Ringer du Smartphone Helpdesk på tlf 800 40 135 betaler du ingen ting!).

Ved feil på apparatet må dette sendes inn til service. Har du ikke annet ISDN-apparat må du kreve å få låne ett til din telefon er ferdig. Brukere vi har snakket med har byttet telefonen to og tre ganger, og kan fortelle at det gjerne tar 3-4 uker før telefonen kommer i retur.

Positive sider

Smartphone har sin styrke i at den bruker kort tid på å logge seg på Internett. Du får god oversikt over e-post, men havner fort i trøbbel om e-posten kommer med vedlegg. Tjenesten SMS tekst fungere godt, og har du enkle behov for nett-tjenester er dette en grei telefon. Prisen er imidlertid sammensatt og uoversiktlig, og begrensningene i telefonen i største laget for denne type terminal.

Har du lyst, har du lov – er du smart, lar du være.

De fleste brukere vil ha langt større glede av en billig PC med tilknytning til Internett, enten de velger å benytte oppringt samband eller fastlinje.

Annonse